088-2333334

Merknaam bedenken

Een merknaam bedenken is lastig, want hoe zorg je er nou voor dat iedereen meteen herkent wat je doet en je toch een originele en goede merknaam hebt om te kunnen beschermen?

Hoe kun je een merknaam bedenken?

Je hebt natuurlijk zelf al ervaren hoe lastig het is. Een goede merknaam bedenken. Super irritant, want je barst van de energie en gezonde spanning om te starten met je bedrijf. Daarom wil je je niet te lang laten ophouden, maar de naam is een belangrijke factor als het om succes gaat.

Elke organisatie heeft een merk nodig. Startups, multinationals… Allemaal. Daarom ga ik je uitleggen waar je op moet letten en dan heb je aan het einde van dit verhaal genoeg tips gekregen om een goede, originele en sterke merknaam te verzinnen.

Belangrijk daarbij is dat je weet wat sterke merken en zwakke merken zijn en waarom het altijd zal wringen tussen marketing en het juridische aspect van een merk.

Waar moet je op letten bij het bedenken van een merk?

Als je een naam gaat bedenken voor je merk, dan moet je eigenlijk vierf dingen in je achterhoofd houden. Zorg dat je merk:

  • herkenbaar is
  • niet voor verwarring zorgt
  • eenvoudig is
  • goed te beschermen is

Hoe zorg je voor een herkenbaar merk?

Een origineel merk is goed te herkennen door de consument. Als jouw merk precies zegt wat je doet, dan is dat vaak niet goed te herkennen. Als je in de auto zit en je hoort een radioreclame over ‘De Beste Makelaar’, dan is er een goede kans dat je op kantoor even gaat zoeken naar ‘De Beste Makelaar’. Lullig dan dat je te maken krijgt met meer dan twee miljoen zoekresultaten en dus totaal niet duidelijk is van wie de radioreclame nou was.

Het is daarom beter om een naam te kiezen die niks zegt over wat je doet. Dan kost het iets meer tijd voordat mensen jouw merk herkennen, maar als dat eenmaal is gelukt, dan ben je niet meer weg te denken.

Kende je jaren geleden Coolblue, Amazon of Uber? Waarschijnlijk niet en nu herkent iedereen deze merken.

Hoe voorkom je verwarring?

Verwarring voorkomen is altijd een lastige, maar wel super belangrijk. Sommige bedrijven proberen namelijk een naam te kiezen die lijkt op dat van een bekend merk om zo een beetje mee te kunnen liften, dit is echt heel onverstandig, want daar krijg je vroeg of laat gezeur mee.

Het oudere merk kan dan eisen dat jij stopt met het voeren van de naam en dat is heel vervelend als je al veel tijd en energie gestopt hebt in de naam.

Wat is het voordeel van een eenvoudige naam?

Draai het eens om. Waarom zou je een hele ingewikkelde naam kiezen? Die zijn lastiger te onthouden dan een eenvoudige naam en je wilt een goede balans vinden tussen een herkenbare naam en eentje die goed te beschermen is. Zie het als een soort lijn waarop je kunt schuiven van een 100% fictieve naam naar een volledig beschrijvende naam. We kennen namelijk vier soorten merken en dat ziet er als volgt uit:

  1. Fictief
  2. Aanverwant
  3. Suggestief
  4. Beschrijvend

Een volledig beschrijvende naam moet je dus nooit kiezen. Dat zijn zwakke merken en niet te registreren. Als een merk dus wat zegt over wat je doet of over de kwaliteit ervan, dan kan het geweigerd worden. Daarom kun je Diesel wel voor kleding registreren, maar niet voor brandstoffen.

Een sterk merk is ook niet helemaal fictief, want dan kan het erg lang duren voordat het publiek je herkent en weet wat je doet. Daarom is het verstandig om een merknaam te bedenken die ligt tussen fictie en aanverwant.

Overigens kunnen samenvoegingen van bestaande woorden of namen ook een sterk merk vormen. Kijk maar eens naar de volgende grappige voorbeelden.

Andrélon

Dit is de samenvoeging van de eigenaren van het merk: André en Lonneke de Jong.

AVIKO

Dit merk – bekend van de aardappelen – staat voor Aardappel Verwerkings Industrie Keppel en Omstreken.

MORA

Het bekendste merk voor snacks in Nederland komt van de namen van de oprichters Marcel Mourmans en Robby Ramaekers.

 

merknaam bedenken

Hoe kun je een merknaam verzinnen die goed te beschermen is?

Als je je houdt aan bovenstaande vier stappen, dan kom je vrijwel zeker tot een sterk merk. Een zwak merk is namelijk te beschrijvend of mist onderscheidend vermogen. Een voorbeeld hiervan is De Vegetarische Slager of MARQT. Daarvan zijn de woord- beeldmerk combinaties wel te registreren, maar optreden tegen een andere partij die MARKT of Vegetarisch en slager in zijn merk verwerkt is lastig.

Stel dat je merk PATSBOEM gaat heten voor kleding, dan heb je niet een helemaal fictief woord, omdat het al bestaat en het is zeker niet beschrijvend, want het zegt totaal niets over wat je gaat ontwerpen en verkopen.

Perfect dus. Vastleggen zou ik zeggen. 😉

Want een merk dat niet geregistreerd is, kun je niet beschermen. Goed, je hebt wat lokale bescherming binnen jouw branche door de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, maar je krijgt geen monopolie op de naam in de Benelux, EU of andere landen waar je registreert.

Die krijg je wel met een merkregistratie.

Wat veel mensen overigens ook vergeten is dat je inschrijving bij de KvK alleen jouw bedrijfsnaam beschermt en dus niet jouw producten of diensten. Ook niet heel onbelangrijk.

Onze tips voor het bedenken van een goede merknaam

De leukste merken zijn over het algemeen namen die al bestaan, maar totaal niets zeggen over de producten of diensten van het merk. Hierbij kan je denken aan Boefje, Apple en Diesel. Deze merknamen zijn super goed te beschermen, omdat je ze kunt registreren als merk en mega onderscheidend zijn.

Als je een merknaam moet verzinnen, zorg je er dus voor dat de naam niet beschrijvend is, maar eerder fictief of aanverwant. Dan is bescherming goed mogelijk en als je dan ook nog tegemoet wilt komen aan de marketing afdeling zorg je dat het merk herkenbaar is, niet voor verwarring zorgt met andere merken en eenvoudig is om te onthouden.