blog header

Eigen cosmeticamerk starten

 

Hoe kun je jouw eigen cosmeticamerk starten?

 

Wanneer je hebt besloten je eigen cosmeticamerk te starten, kun je ongetwijfeld niet wachten tot het moment dat je jouw product(en) op de markt brengt. Echter is het belangrijk om niet overhaast te werk te gaan en voldoende tijd uit te trekken voor het doorlopen van verschillende processtappen. Zo stel je een businessplan op, regel je de financiering van de product- en merkontwikkeling en breng je in kaart hoe je het marketingtechnisch gaat aanpakken. Ook mag de wetgeving rondom cosmeticaproducten natuurlijk niet over het hoofd worden gezien.

 

Te allen tijde verantwoordelijk voor jouw cosmeticaproducten

 

Voordat je je eigen cosmeticamerk kunt starten en je product(en) aan klanten kunt gaan aanbieden, moeten deze uiteraard eerst worden geproduceerd. Dit kan op drie verschillende manieren:

 

  • je produceert je cosmeticaproducten zelf
  • je laat je cosmeticaproducten door een door jou benaderde fabrikant produceren
  • je voert de cosmeticaproducten in

 

Ongeacht welke manier je kiest, blijf jij als merkeigenaar altijd verantwoordelijk voor de verzorgingsproducten. Bevatten deze verboden bestanddelen? Of zorgen ze voor ongewenste bijwerkingen? Dan ben jij degene die daarover de verantwoordelijkheid aflegt. Het is dus van het grootste belang om de partners met wie je samenwerkt met

 

Een eigen cosmeticamerk starten zonder producteigenaar te zijn

 

Wellicht heb je ooit al eens gehoord van de term white label. Wanneer je jouw cosmetica bij een producent of een laboratorium inkoopt, dan ben je niet de enige die dat doet. Je mag het product een eigen label geven, maar je hebt geen invloed op het product zelf. Het is makkelijk en snel geregeld, maar je bent geen eigenaar en kunt het product ook geen persoonlijkheid meegeven. Ook met een private label ben je geen eigenaar. Wel wordt het product door een producent of laboratorium voor jou ontworpen, zodat je weinig tot geen zeggenschap over de samenstelling hebt.

 

Zelf eigenaar worden van je cosmeticaproducten

 

Wil je een eigen cosmeticamerk starten en wel zelf eigenaar zijn, dan kies je voor het zelf maken van je producten of het uitbesteden van de productontwikkeling. In dat laatste geval neem je een deskundig bedrijf in de arm dat voor jou een concept ontwikkelt. Na het testen daarvan en eventuele aanpassingen ontstaat het definitieve recept. Je mag deze vervolgens zelf gaan gebruiken of je product wederom door de producent laten vervaardigen. De meeste ondernemers kiezen voor het laatste om kwaliteit, hygiëne en veiligheid nog beter te waarborgen.

 

De veiligheid van je producten

 

Voor de ontwikkeling en de productie van cosmetica bestaat er in de Europese Unie strenge regelgeving. Je moet de veiligheid van je producten kunnen aantonen door deze te testen en een productveiligheidsrapport te laten vervaardigen. De Europese Commissie heeft een database waarin lijsten met toegestane ingrediënten zijn opgenomen. Verder moet je een informatiedossier aanleggen met alle informatie over het product. Ook het etiket van elk product moet de belangrijkste informatie bevatten. In de Europese Unie mogen geen cosmeticaproducten of ingrediënten daarvan op dieren worden getest. Verkoop van producten waarbij dit wel het geval is, is ten strengste verboden.

 

Financiële investering

 

Wil je jouw eigen cosmeticamerk starten, dan kan het een uitdaging zijn om een fabrikant te vinden die met je wil samenwerken. Velen willen namelijk niet dat je aanpassingen aan hun producten doet en vereisen bovendien een minimumafname, wat voor een beginnend ondernemer een behoorlijk financieel risico met zich meebrengt. Die investering is voor kleine merken dan ook vaak te groot. Geldt dat voor jou ook? Er bestaan enkele bedrijven die het voor kleine ondernemers makkelijker maken door bijvoorbeeld een zeer kleine minimumafname te vereisen. Ga ook op zoek naar geldschieters. Dit kunnen familieleden, maar ook banken of investeerders zijn.

 

Andere zaken van belang

 

Alvorens je aan de slag gaat met de ontwikkeling van je merk en de bijbehorende producten, moet je ook een ondernemingsplan schrijven. In dit plan beschrijf je alle stappen die je moet nemen om je eigen cosmeticamerk te starten. Ook marketing en financiering worden hierin meegenomen. Verder is het van belang om je doelgroep in kaart te brengen en te bepalen waarin je je wilt specialiseren; je kunt nu eenmaal niet overal goed in zijn. Laat je producten ook uitgebreid testen. Feedback kan je merk enorm vooruit helpen. Tot slot mag je natuurlijk niet vergeten een unieke en herkenbare merknaam te bedenken.

 

Bedrijfsnaam en merk

 

Natuurlijk ga je je bedrijf, als je dat nog niet had gedaan, ook inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hiermee registreer je je handelsnaam of bedrijfsnaam. Je eigen cosmeticamerk is daarmee nog niet geregistreerd. Deze kan overigens hetzelfde zijn als je bedrijfsnaam, maar dat is lang niet altijd het geval. Een merk betreft vaak een woordelement, een beeldelement of een combinatie van beide. Van belang is dat het merk niet te beschrijvend is, maar wel onderscheidend. Met andere woorden: je moet het makkelijk van andere merken op de markt kunnen onderscheiden.

 

Bescherming van jouw eigen cosmeticamerk

 

Ga je je eigen cosmeticamerk starten? Je kunt jouw producten tegen het gebruik door andere beschermen door ze als intellectueel eigendom te laten vastleggen. Dit doe je middels het proces van merkregistratie. Succesvolle registratie leidt tot merkbescherming. Zo kun je onder andere optreden tegen derden die zonder toestemming gebruikmaken van jouw merk. Wanneer anderen dit doen, lijdt jouw cosmeticamerk namelijk schade: je loopt inkomsten mis, maar wanneer de andere partij een aanzienlijk lagere kwaliteit levert, kan dit ook nog eens tot reputatieschade leiden.

 

Merkregistratie op landelijk, Europees of wereldwijd niveau

 

Wil je je eigen cosmeticamerk starten en deze beschermen tegen inbreuk door derden? Bij welke instantie je merkbescherming aanvraagt is afhankelijk van waar je als ondernemer actief wilt zijn met je merk. Wil je je tot Nederland en eventueel de Benelux beperken, dan is een registratie hier voldoende. Echter kun je ook kiezen voor een Europese of wereldwijde registratie. Als je internationaal of wereldwijd wil gaan registreren, dan moet je er wel op letten dat buiten de Benelux en EU per land moet worden aangevraagd. Om die reden start eigenlijk elke organisatie met registratie in de Benelux of Europese Unie om vervolgens uit te breiden naar andere landen waar bescherming nodig is.

 

Een gebrek aan onderscheidend vermogen is de vaakst voorkomende reden voor afwijzing van een registratieaanvraag. Ook andere ondernemers die reeds rechten bezitten, kunnen bezwaar maken. Om het proces van merkregistratie zo soepel mogelijk te laten verlopen, kun je er het beste voor kiezen een merkengemachtigde in de arm te nemen.