blog header

Eigen horlogemerk starten

Hoe kun je een eigen horlogemerk starten?

Als je een eigen horlogemerk wil starten, is het goed om te bedenken hoe je dat gaat doen. Belangrijkste punten waar je op moet letten, zijn:

  1. Ontwerp
  2. Inventaris financieren
  3. Inkopen
  4. Platformen om te verkopen
  5. Marketing budgetten
  6. Fulfilment

Heel erg vaak wordt gekozen voor bestaande ontwerpen. Eenvoudig inkopen in China en hier verkopen. Dat kan, maar zal uiteindelijk niet een heel lang houdbaar concept zijn. Je kunt hiermee starten en als wat verdiend is over stappen op eigen ontwerpen. Belangrijkste probleem is inventaris en het financieren daarvan.

Om die redenen kiezen veel starters van een horlogemerk voor dropshipping, maar dan is de levertijd erg lang en daarom is het een optie om investeerders te zoeken voor jouw inventaris. Je kunt dan een voorraad opbouwen, sneller leveren en gemaakte winst direct opnieuw investeren in voorraad. Via fulfilment centers kun je dan later zelfs het verkoop, verzend en retourproces automatiseren.

Als platform zijn tegenwoordig Bol.com en Amazon populair, maar een goede plek binnen de betaalde en organische resultaten van Google is wellicht nog beter. Wel kostbaar, maar adverteren binnen Amazon kan dat ook zijn.

Uniciteit als bepalende factor voor succes

Voor het starten van je eigen horlogemerk is het van belang dat jouw merk vooral onderscheidend is. Dat is ook de reden dat Rolex zo groot geworden is. Alhoewel zakhorloges in die tijd razend populair waren, besloot horlogemaker Wilsdorf zich op polshorloges voor mannen te richten. Ook vond hij het tijdmechanisme uit waarmee men via polsbewegingen het horloge kon opwinden, wat toentertijd een ware revolutie was. De merknaam zelf is al net zo bijzonder. Anno nu is Rolex nog steeds een gerenommeerd merk dat over de hele wereld wordt verkocht.

Het ondernemingsplan

Wil je een eigen horlogemerk starten, dan dien je over tal van zaken na te denken: het feitelijke product, maar ook hoe je deze op de markt gaat aanbieden. Je moet gaan ontwerpen, een protoype (laten) maken, testen, aanpassen, een website maken en nog veel meer. Al deze punten komen terug in je ondernemingsplan, dat je gedurende het gehele proces een prettige houvast geeft. Bij het schrijven van een ondernemingsplan moet je namelijk over veel praktische zaken nadenken. Hierdoor kun je goed in kaar brengen wat er exact nodig is om jouw eigen horlogemerk te starten.

Hoofdpunten van je ondernemingsplan

Een ondernemingsplan, ook wel businessplan genoemd, geeft je inzicht in de strategieën en doelen van je bedrijf en helpt je jouw plannen concreet te maken. Grofweg zijn de volgende stappen te onderscheiden:

  • het beschrijven van het idee voor je bedrijf en merk
  • het in kaart brengen van de markt: doelgroep, concurrentie, marktontwikkelingen
  • het opstellen van een marketingplan: consumenten trekken en naamsbekendheid opbouwen
  • het opstellen van een financieel plan: omzet en kosten
  • samenvatting van je ondernemingsplan: om details nog eens goed te overdenken

Op zoek naar een horlogemaker

Heb jij een idee over wat voor soort horloges je aan de consument wilt aanbieden? Tenzij je hiervoor zelf hebt gestudeerd, ga je op zoek naar een goede horlogemaker die uurwerken ontwerpt en bouwt. Sommige horlogemakers werken uitsluitend met de detail- of groothandel samen, maar anderen staan open voor samenwerking met ondernemers in spé. Door online naar horlogemakers te zoeken, kun je vaak eenvoudig offertes opvragen zodat je prijzen met elkaar kunt vergelijken. Ga enkel in zee met echte professionals. Je wilt je toekomstige klanten kwaliteit aanbieden, dus doe op dit gebied geen concessies.

Jouw horloge door het publiek laten testen

Wanneer het ontwerp van je horloge met behulp van een horlogemaker tot leven is gekomen, ga je deze ‘testen’. Waarom testen nodig is? Jij als bedenker en ontwerper kunt wel weg zijn van het horloge, maar je trots en enthousiasme vertroebelen wellicht je kritische blik. Om erachter te komen of een product écht kans van slagen heeft, moet je het dan ook altijd aan het publiek voorleggen. Dit kunnen mensen zijn die je kent, maar doorgaans is de waarde van de mening van onbekenden nog hoger. Vraag degenen die jouw horloge testen kritisch te zijn.

Hoe verkrijg je kapitaal?

Wil je een eigen horlogemerk starten, dan wil je een product ontwikkelen waar mensen écht op zitten te wachten. De mening van je testpubliek is dus van groot belang. Alvorens je in de testfase belandt, is er echter al enige financiële investering nodig. Voor de meeste jonge ondernemers geldt dat ze zelf over onvoldoende spaargeld beschikken, zeker wanneer het een luxeproduct als een horloge betreft. Manieren om kapitaal voor jouw startende merk te verkrijgen zijn onder andere lenen van familie en/of vrienden, een lening bij de bank afsluiten of crowdfunding.

Hoe bedenk je eigenlijk een goed horlogemerk?

Het horloge zelf moet qua ontwerp en kwaliteit kloppen, maar ook over het merk waaronder je deze gaat verkopen dien je goed na te denken. Er zijn tal van zaken die een merk kunnen vormen: woordelementen, beeldelementen, geluiden, hologrammen en kleuren zijn daar slechts voorbeelden van. Meestal gebruikt men een woordelement, een beeldelement of een combinatie daarvan. Wil je je eigen horlogemerk starten, dan is de belangrijkste vereiste dat dit merk onderscheidend is. Met andere woorden: het merk moet ‘eruit springen’ en niet met andere merken verward kunnen worden.

Waarom is merkregistratie zo belangrijk?

Met een merkeninstantie krijg je te maken wanneer je merkregistratie gaat aanvragen voor jouw horlogemerk. Ben je er klaar voor om jouw horloges aan de consument aan te bieden? Dan wil je natuurlijk voorkomen dat derden op jouw succes meeliften. Om juridische bescherming te verkrijgen, moet je je merk dan ook registreren. Een nationale registratie vindt plaats in het Benelux merkenregister. Aan merkregistratie zijn verschillende voordelen verbonden, waaronder:

  • voorkomen dat anderen met jouw merk aan de haal gaan
  • juridische stappen kunnen ondernemen tegen onverhoopt merkmisbruik
  • jouw merk in licentie kunnen geven

Een horlogemerk moet onderscheidend én niet te beschrijvend zijn

Wil je een eigen horlogemerk starten en ben je op zoek naar een passend merk, dan moet het dus onderscheidend zijn. Wat echter ook belangrijk is, is dat je merk niet te beschrijvend is voor de producten die je aanbiedt. Om het heel concreet te maken: een aanvraag voor merkregistratie van een horlogemerk zal niet worden geaccepteerd wanneer je in je merk woorden gebruikt als ‘horloge’ of ‘watch’. Toekenning van de rechten op een dergelijk merk zou namelijk betekenen dat je het alleenrecht hebt op dit woord.