merkbescherming

Merkbescherming bestaat uit twee delen. Registratie en bewaking. Ontdek hier of jouw merk nog beschikbaar is…

Wat is bescherming van merken?

Merkbescherming kent twee delen. Registreren en bewaken. Dit maakt het mogelijk om misbruik en inbreuk op merken op te sporen en aan te pakken. Als je geregistreerde merken en modellen hebt, dan kunnen onze specialisten actief zoeken naar ongewenst gebruik daarvan om daartegen op te treden.

Hoe kun je je merk beschermen?
Het beschermen van merken verspreidt zich over drie lagen. Dit zijn:

  1. Marktplaats bescherming
  2. Domein bescherming
  3. Sociale bescherming

Marktplaats bescherming

Voor elke groep hebben we de juiste technieken ontwikkeld. Door honderden platforms te scannen maken we een inschatting van de kans dat inbreuk wordt gepleegd op een bepaalde marktplaats. Afhankelijk van de profielen van verkopers, hun aanbod en hun prijzen kan slimme software bepalen of sprake is van mogelijke inbreuk.

Zodra deze profielen zijn opgesteld kunnen we verder onderzoek instellen en bewijs verzamelen. Dan kunnen we bepalen of we zelf optreden of hierbij ook de politie of het Openbaar Ministerie inschakelen.

Domein Bescherming

Deze vorm van bescherming vindt webshops en domeinnamen die inbreuk plegen op jouw merkenrechten. Het beschermen is gericht op het neerhalen van deze webshops door te dreigen met juridische stappen en om domeinnamen uit de lucht te halen die dergelijke inbreuk faciliteren.

Sociale bescherming

Bij sociale bescherming onderzoeken we profielen van mensen op social media en infiltreren we in social media groepen om te kunnen checken wat daar verkocht wordt. Zo zitten we in honderden besloten groepen en kunnen we door het gedrag van leden inschatten welke besloten groepen een risico vormen.

Wat zijn de kosten van merkbescherming?
De kosten zijn afhankelijk van de soort merkbescherming. Gaat het om optreden tegen verkoop van nep artikelen op marktplaatsen of social media? Betreft het Douanezaken of gaat het om optreden tegen domeinnaamhouders met jouw merk erin?

Afhankelijk van deze vragen stellen we in overleg met jouw bedrijf een plan op en bespreken we de kosten.

Waar kun je je merk beschermen?
Het is mogelijk om je te focussen op drie gebieden. Dit zijn de Benelux, Europa en wereldwijd. Niet voor niets zijn dit ook de regio’s voor registratie van merkenrechten. Een merk is niet alleen in Nederland te registreren, want dit wordt automatisch een Benelux-merkregistratie. Uiteraard kunnen we bij onderzoek en bescherming wereldwijd bekijken welke landen we moeten aanwijzen, maar blijft een volledig internationaal onderzoek mogelijk.
Wat zijn de voordelen van merkbescherming?
Als anderen jouw naam misbruiken of nep producten verkopen, dan lijdt jouw merk schade. Dit kan veel geld kosten door misgelopen omzet of daling van het aanzien van het merk door het kwaliteits oogmerk wat producenten van nepmerken niet hoog in het vaandel hebben staan.

Doordat we daar tegen optreden kunnen we vergoedingen eisen. Dit kan een schadevergoeding zijn en een onkostenvergoeding voor gemaakte juridische kosten.

Wat zijn de voorwaarden voor bescherming van je merk?
Om op te kunnen treden tegen partijen die je merk misbruiken, moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Belangrijkste hierbij is dat je merk op een bepaalde manier beschermd is. Denk hierbij aan registraties van je merknaam, logo en modellen.
Hoe werkt merkbescherming op internet?
Merkbescherming start tegenwoordig eigenlijk altijd op het internet. Althans, de eerste onderzoeken kunnen daar worden gedaan. Zo infiltreren we in besloten groepen op bijvoorbeeld Facebook en doorzoeken we honderden marktplaatsen. Aan de hand van prijzen en gebruikers kan worden ingeschat of sprake is van nep artikelen of inbreuk op merkenrecht. Als dat wordt opgemerkt verzamelen we bewijs en zullen we in overleg met jou optreden door middel van juridische brieven en de politie of het Openbaar Ministerie inlichten.
Waarom is het belangrijk?
Door mhet beschermen van je merk kan je de positie van je merk sterk houden. Er zijn talloze merken bekend waarbij namaak ervoor heeft gezorgd dat deze minder sterk is geworden. Waardoor bij tassen, portemonnees en koffers bijvoorbeeld eerder wordt gedacht dat het nep is dan echt.

Je merk beschermen houdt niet op bij registratie van merken en modellen. Dan begint het eigenlijk pas.

Merkbescherming