blog header

Wat is een merk?

Het merk: wat is het en waar registreer je het?

Wanneer mensen naar de betekenis van een merk wordt gevraagd, noemt men vaak zaken als ‘naam’ en ‘logo’. En alhoewel deze wel degelijk onderdeel uitmaken van een merk, kunnen ze daar onafhankelijk van elkaar niet synoniem voor staan. Een merk is een combinatie van de visuele weergave ervan, maar ook je marketing, persoonlijkheid en de boodschap die je naar je doelgroep uitdraagt. Een merk is dus niet tastbaar, maar het resultaat van de perceptie van jouw doelgroep met betrekking tot het merk.

Je merk wordt gevormd door de merkidentiteit

Merkidentiteit vormt de basis van een merk. Alvorens je een merk naar buiten uitdraagt, moet je goed hebben nagedacht over wie je bent en waar jouw onderneming voor staat. Dit doe je door jezelf onder andere de volgende vragen te stellen:

  • Wat is je drijfveer voor het voeren van deze onderneming, voor wie zet je je in?
  • Wat betekenen je klanten voor je bedrijf?
  • Welke waarden wil je met het merk uitdragen?
  • Wie is precies je doelgroep en waar hebben zij behoefte aan?

Waarom is een merk zo belangrijk?

Wanneer men een onderneming start of voornemens is producten en/of diensten op de markt te gaan aanbieden, wordt er veel tijd gestoken in het schrijven van een ondernemingsplan. Het creëren van het feitelijke merk wordt in de  praktijk echter vaak in een te late fase gedaan. Het formuleren daarvan ziet men dan eigenlijk als een kers op de taart, in plaats van als een uitgangspunt. En dat terwijl een merk van ongekend belang is. Zo biedt het jouw doelgroep vertrouwen en herkenbaarheid in een overbezette markt én onderscheid jij je nog beter van je concurrenten.

Met je merk een voorkeurspositie opbouwen

Net als je concurrenten wil ook jij je onderscheiden en binnen het spelersveld goed zichtbaar zijn. Dit kun je met onder andere de naam, vorm en kleur van je merk bereiken. Deze moeten bij je mentaliteit passen en pas dan dragen ze stuk voor stuk bij aan de merkbeleving van je (potentiële) klanten. Wat je dan ook probeert te bereiken met je merk, is klantenbinding. Klanten die loyaal zijn kiezen bewust voor jouw merk én zullen het aan anderen aanbevelen. Zo kun je met een sterk merk een voorkeurspositie op de markt opbouwen.

Is een merk ook voor kleine bedrijven van belang?

Het antwoord op deze vraag is een volmondig ja. Iedereen die een product of een dienst aanbiedt, moet over een merk beschikken. Met een merk neem jij de touwtjes in handen en bouw je je imago op. Zonder merk zullen externe factoren die voor je doen. Een merk zet je dan ook niet per se op om met de grote spelers op de markt te kunnen concurreren. Met de juiste branding zal je de door jou beoogde doelgroep echter effectief bereiken.

Inschrijving van je merk

Voor iedere ondernemer, ongeacht de omvang van de onderneming en de producten en/of diensten die worden aangeboden, is een merk dus van belang. Wanneer je een sterk merk hebt bedacht, moet je deze daarna gaan registreren. Dit doe je om te voorkomen dat anderen producten of diensten tegen lagere kwaliteit gaan aanbieden onder de vlag van jouw merk of een merk dat daar sterk op lijkt. Dat zal je omzet en je imago namelijk niet ten goede komen. Door je merk in te schrijven, kun je het zo ook steeds verder uitbouwen en wordt je onderscheidend vermogen nog sterker.

Het doel van onderscheidend vermogen

Wanneer je jouw merkaanvraag deponeert, wordt hiernaar uitgebreid onderzoek gedaan. Het onderscheidend vermogen is van het grootste belang en dan ook de vaakst aangevoerde reden voor afwijzing van registratieverzoeken. Het onderscheidend vermogen staat voor het vermogen van een merk zich van zijn concurrentie te onderscheiden. Het is dan ook zaak om jezelf op een unieke manier te presenteren. Het doel is ervoor zorgen dat klanten je producten als afkomstig van jouw onderneming kunnen identificeren.

Het registratieproces

Het laten registreren van je merk begint met het indienen van een aanvraagformulier waarop je alle benodigde informatie hebt ingevuld. Deze wordt door de verantwoordelijke gecontroleerd, waarna de depotdatum wordt vastgesteld. Vervolgens zal een inhoudelijke controle uitgevoerd worden. Verloopt deze zonder problemen, dan publiceert men je merkaanvraag, waarop andere merkhouders eventueel met bezwaar kunnen reageren. De procedure neemt tot drie maanden in beslag.