Wat is een beschrijvend merk?
Als een merk een kenmerk van waren of diensten aangeeft is het te beschrijvend merk en mist het onderscheidend vermogen. Een uitsluitend beschrijvend merk voldoet daarom niet aan de vereisten met betrekking tot de absolute gronden uit artikel 2.11 lid 1 sub b BVIE. Voorbeelden van beschrijvende merken zijn DoubleMint voor kauwgom, Biomild voor yoghurt of het Postkantoor.Wat is het risico van zo’n merk?
Als een merk te beschrijvend is, dan kan je het niet goed beschermen. Je kunt dus niet optreden tegen anderen met vergelijkbare namen en daarom is zo’n merk zwak. Dit betekent dat je er veel minder aan hebt dan bij onderscheidende merken die vaak fictief zijn.
Waarom wordt een beschrijvend merk geweigerd?
Als een merk te beschrijvend is wordt het geweigerd. Het voldoet immers niet aan alle vereisten van het merkenrecht. Daarom is het bijvoorbeeld heel goed mogelijk om Diesel voor kleding te registreren, maar zal het niet gaan voor brandstoffen. Dit is zo gereguleerd om te voorkomen dat partijen woorden gaan toe eigenen die in het normale taalgebruik nodig zijn. Stel dat iemand ‘Boekwinkel’ zou registreren, dan zou in theorie niemand dat woord meer voor zijn boekenwinkel kunnen gebruiken en dat mag niet de bedoeling zijn. Nu is ‘Boekwinkel’ wel heel erg beschrijvend en daarom een super zwak merk, maar beschrijvende merken als Biomild zijn stukken minder algemeen. Overigens is dat merk geweigerd, omdat een samenvoeging van twee beschrijvende woorden als ‘biologisch’ en ‘mild’ ook beschrijvend is. Dit gaat niet op als er een duidelijk verschil is tussen het woord dat na samenvoeging ontstaan is en de woorden waaruit deze is opgebouwd.Is er een oplossing?
Afhankelijk van de mate waarin een merk beschrijvend is, kan je het toch beschermen. Dit kan als woord- beeldmerk. Dat is de combinatie van de naam en het logo.
Niet elke beschrijvende naam is zo toch te beschermen, maar met een specialist is goed te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.