Hoe werkt verkopen via marketplaces?
Marketplaces zijn externe verkoopkanalen waarmee je jouw producten nog beter onder de aandacht van de consument kunt brengen. Marketplaces zijn online webwinkels waar derden hun producten aanbieden. Er wordt wel eens geopperd dat een productpagina op een marketplace zijn vruchten niet afwerpt. Wanneer je het goed aanpakt, kun je het tegendeel echter bewijzen. Voor merkhouders is een groot voordeel van het verkopen via marketplaces dat je je merk zonder eigen saleskanaal kunt aanbieden. Er is slechts een kleine investering nodig om van start te gaan. Hoe zit dit in elkaar?
Waarom zou je jouw merk op marketplaces aanbieden?
Het aantal marketplaces blijft groeien. De bekendste zijn vandaag de dag Bol.com, Amazon, Facebook Marketplace, Marktplaats, Etsy, Beslist.nl en eBay. Niet alleen vind je in een marketplace een effectief saleskanaal; deze kanalen bleken ook het meest bestand te zijn tegen de coronacrisis. Steeds meer consumenten starten hun zoektocht naar een product op een van deze platformen. Daar afwezig zijn kan nadelig uitpakken voor je merk. Tegenwoordig hoef je er als merkhouder inmiddels ook niet meer voor te vrezen dat een massaal platform niet mooi afstraalt op je merk.
Wat gebeurt er als je jouw merk niet op een marktplaats registreert?
Het gevolg is dat iedereen de productinformatie, dus onder andere de titel en de productbeschrijving, kan gaan aanpassen. Bij het platform is daarvoor immers geen exclusief recht vastgelegd. Je kunt je voorstellen dat de informatie die naar de (potentiële) consument wordt gecommuniceerd, dan ook lang niet altijd meer overeenstemt met de originele informatie.
Waar moet je merk aan voldoen om het op een marktplaats te registreren?
Er gelden verschillende voorwaarden om jouw merk als dusdanig op een marketplace te registreren. Men noemt dit ook wel merkrichtlijnen. Ze zijn om twee redenen opgesteld: ter bescherming van de eigendomsrechten en om de consument van de juiste informatie te voorzien. Zo dient in de eerste plaats elk artikel van een EAN-code te zijn voorzien. Hiermee bewijs je dat het uniek is en bij jouw merk hoort. Ook is het van belang dat het merk zichtbaar is weergegeven op de productverpakking. Registratie van je merk bij de platformen is dus wat anders dan een officiële merkregistratie.
Opname in een merkenregister
Ten derde is het belangrijk om te weten dat je op marketplaces alleen merkartikelen kunt aanbieden wanneer deze ook daadwerkelijk bij een merkeninstantie zijn geregistreerd. Een merkregistratie bij een officiële instantie toont aan dat jij de eigenaar bent. Nederlandse ondernemers die actief zijn binnen Nederland of de Benelux, hebben voldoende aan een Benelux-registratie. Uiteraard worden merkregistraties in internationale registers (EU of wereldwijd) ook geaccepteerd.
Hoe regel je een merkregistratie voor de Benelux?
Ondanks dat de drie landen in dit systeem aan elkaar gekoppeld zijn, spreekt men van een nationale merkaanvraag. Voordat je het merk indient, moet je eerst onderzoeken of het aan alle vereisten voldoet en of het merk beschikbaar is. Op het moment dat het merk gedeponeerd is, zal de overheidsinstantie deze beoordelen en publiceren of weigeren. Nadat het merk gepubliceerd is, start de bezwaarperiode, die bedoeld is voor houders van oudere merken die van mening zijn dat registratie van jouw merk inbreuk betekent. Zij kunnen dan gedurende twee maanden bezwaar maken tegen jouw aanvraag. Doen ze dit niet, dan wordt jouw merk ingeschreven en krijg je 10 jaar bescherming.
Duurt het lang voordat een merkregistratie is geregeld?
Indien er zich tijdens het proces geen problemen voordoen, is je registratie binnen drie maanden een feit. Spoedinschrijvingen zijn ook mogelijk. Dit is een soort omgekeerde procedure waarbij je binnen 1 à 2 werkdagen het inschrijfnummer ontvangt waarmee je aan de slag kunt op Amazon of Bol.com, maar daarna gaat gewoon nog de wettelijke bezwaartermijn van 2 maanden lopen, waardoor het uiteindelijk toch mogelijk is dat jouw merk niet definitief wordt ingeschreven.
Merkregistratie buiten de Benelux
Wil jij producten van jouw merk op een marktplaats gaan aanbieden? Voor een Nederlands platform als Bol.com is een Benelux registratie voldoende, maar als je ook buitenlandse marketplaces als Amazon wilt gebruiken, is het belangrijk dat je je het merk in de EU aanvraagt of zelfs in de VS als je ook daar actief wordt.
De voordelen van het verkopen van jouw merk via marketplaces
Het registreren van je merk bij een officiële merkeninstantie en vervolgens het registreren ervan bij een marketplace betekent extra kosten. Echter wegen de voordelen daar ruim tegenop. Zo kunnen concurrenten niet zomaar meer jouw merkproducten aanbieden wanneer je dat niet wenst. Ook kun je met een registratie voorkomen dat anderen de productinformatie van jouw merkartikelen aanpast. Sta je verkoop door andere aanbieders toe, dan gebeurt dit te allen tijde op de manier die jij voor je merk wenst.
Tijd besparen en snel optreden tegen eventuele misstanden
Bovendien bespaar je op de termijn tijd, omdat je dankzij deze bescherming niet meer regelmatig controles uit hoeft te voeren op productinformatie. Omdat je merk overal op dezelfde manier wordt aangeboden, verkrijgt deze meer herkenbaarheid bij het publiek. En doet er zich toch een probleem voor? Dan kun je hier, eens je jezelf als merkeigenaar kenbaar kunt maken, razendsnel tegen optreden. Zo zullen derden niet zomaar inbreuk op jouw eigendomsrechten kunnen maken.
Verkopen via marketplaces doet ook je marketing goed
Het registreren en verkopen van jouw merk op een marktplaats doet bovendien je marketing goed. Steeds meer partijen kiezen er de laatste jaren voor om hun producten en diensten op deze manier aan de consument aan te bieden. Uit recente onderzoeken blijkt dat maar liefst meer dan een derde van de respondenten zijn zoekopdracht op een marketplace begint. Zeker wanneer je merk een sterk onderscheidend vermogen heeft, kan het verkopen via marketplaces zijn vruchten afwerpen. Je kunt er zelfs de verkoop via je andere kanalen mee stimuleren.