Merkbewaking

Bewaak direct je merk in 3 stappen…

100% beschermd

Zonder merkbewaking ben je niet beschermd tegen inbreuk door partijen die identieke of gelijkende merken aanvragen.

Onmisbaar

Omdat bescherming niet compleet is zonder bewaking van je merk, neemt eigenlijk elke organisatie het.

Vaste tarieven

Je betaalt voor bewaking altijd een vast tarief en daarom weet je altijd vooraf wat de kosten van de bescherming zijn.

BMM

Onze merkengemachtigden zijn lid van de Benelux-vereniging voor merken- en modellenrecht. Zo waarborgen we kwaliteit.

ING
samsung
POA
maastricht university
royal flora holland
unive

Wat zijn de kosten van merkbewaking?

De kosten van merkbewaking zijn afhankelijk van de landen waarin je jouw merk wilt beschermen. Meestal komt dat overeen met de landen van registratie, tenzij je snel wilt uitbreiden.

85,-

Logo of merknaam

3 klassen Benelux

Meer klassen mogelijk

Jaarlijks opzegbaar

EUROPESE UNIE

260,-

Logo of merknaam

3 klassen EU

Meer klassen mogelijk

Jaarlijks opzegbaar

450,-

Logo of merknaam

3 klassen wereldwijd

Meer klassen mogelijk

Jaarlijks opzegbaar

Wat is merkbewaking?

Merkbewaking zorgt ervoor dat anderen geen merknaam of logo kunnen registreren dat te veel op dat van jou lijkt. Dat maakt merkbewaking onmisbaar als je merk geregistreerd is. Op deze manier voorkom je namelijk inbreuk en zorg je ervoor dat andere bedrijven niet kunnen zorgen voor verwarring met jouw merk. Zonder je merk te bewaken, is het niet mogelijk om op tijd bezwaar te maken tegen dergelijke merkaanvragen. Deze merken worden dan niet geweigerd en gewoon ingeschreven, waardoor jouw rechten verwateren en je in de toekomst niet meer kunt optreden tegen merkinbreuk.

Om die redenen kiest eigenlijk elke organisatie ervoor om merkbewaking in te schakelen en actief te houden zo lang het merk bestaat. Het bewaken van je merk is overigens niet verplicht en je zit er dus ook niet tien jaar aan vast. Je kunt de bewaking van je merk gewoon elk jaar opzeggen.

Is bewaking van jouw merk nodig?

96 procent van de organisaties die een merk registreert, neemt merkbewaking. Dit komt doordat je niet even elke week kunt Googelen om zelf jouw merk te bewaken, maar ook het checken van merken in het merkenregister is onbegonnen werk.

Je kunt wellicht opzoeken of identieke merken worden aangevraagd, maar voor gelijkende merken die ook voor verwarring zorgen met jouw merk gaat dat niet lukken. Ook opzoeken op Google werkt niet, omdat de meeste partijen ervoor zorgen dat ze eerst zorgen dat hun merk ingeschreven is voordat ze een website bouwen en zorgen dat ze online vindbaar worden. Juist als men weet dat er mogelijk een conflict is met bestaande oudere merken is dit een veelvoorkomende tactiek.

Merkbewaking
merk bewaken

Kun je zelf je merk bewaken?

De gedachte is simpel. Je zet in je agenda dat je elke maand controleert op internet en in het merkenregister of andere partijen actief worden die jouw merk gebruiken. En anders ben je vast zo bekend met concurrenten dat je snel genoeg hoort in de markt of er organisaties zijn die dit doen.

Maar zo werkt het merkenrecht helaas niet.

Je kunt namelijk wel zoeken op identieke namen, maar gelijkende merken zal je niet ontdekken. Vanzelfsprekend kun je wel zoeken op het meervoud of enkelvoud van jouw naam, maar als bijvoorbeeld klinkers veranderen of een fonetische uitspraak van je naam wordt gekozen, dan kom je die niet tegen bij eigen merkonderzoek en kun je dus niet op tijd bezwaar maken.

Het klinkt als preken voor eigen parochie, maar het maakt merkbewaking noodzakelijk om de rechten op jouw merk te kunnen behouden. Als je eenmaal niet optreedt tegen inbreuk, dan zal dat in de toekomst ook steeds moeilijker worden en verzwakken jouw merkenrechten dus.

Veel verkopers op platformen als Bol en Amazon denken dat zij merkbewaking niet nodig hebben, omdat ze de registratie alleen nodig hebben voor verkoop, maar niets is minder waar. Juist binnen die platformen wordt enorm veel inbreuk gepleegd en gekopieerd. Het is slinks, maar veel concurrenten kiezen namen die lijken op bestaande merken en registreren die. Daar wil je op tijd tegen kunnen optreden en daarvoor is het bewaken van je merk nodig.