Merkadvies

Gratis online de beschikbaarheid van je merk controleren

100% Registratiegarantie

Als je merk geweigerd wordt op absolute gronden, krijg je gratis een nieuwe merkaanvraag van ons.

Gratis merkonderzoek

Je krijgt altijd een gratis onderzoek of jouw intellectueel eigendomsrecht te beschermen is en aan de vereisten voldoet.

Vaste tarieven

Je betaalt voor alle registraties een vast tarief. Zo weet je altijd vooraf wat de kosten van ons bureau zijn.

BMM

Onze merkengemachtigden zijn lid van de Benelux-vereniging voor merken- en modellenrecht. Zo waarborgen we kwaliteit.

ING
samsung
POA
maastricht university
royal flora holland
unive

Wat zijn de kosten van merkadvies?

De kosten van merkadvies zijn inbegrepen in de prijs van de merkregistratie. Deze zijn afhankelijk van welke producten of diensten je gaat leveren en in welke landen je merkbescherming nodig hebt.

475,-

Beschikbaarheidscheck

1 klasse

Meer klassen mogelijk

10 jaar bescherming

Verlengen altijd mogelijk

EUROPESE UNIE

1299,-

Beschikbaarheidscheck

1 klasse

Meer klassen mogelijk

10 jaar bescherming

Verlengen altijd mogelijk

INTERNATIONAAL

Offerte

Beschikbaarheidscheck

1 klasse

Meer klassen mogelijk

10 jaar bescherming

Verlengen altijd mogelijk

Wat is de toegevoegde waarde?

Merkadvies is een op onderzoek gebaseerd advies betreffende de registratie van jouw merk. Het merkadvies formuleert onder andere in welke categorieën (klassen) je jouw merk het beste kunt deponeren en op welk niveau je dit zou moeten doen: Benelux, EU of internationaal.

Merkadvies vergroot de kans op het verkrijgen van monopolie op jouw merk

Merkadvies is raadzaam wanneer je jouw merk wilt laten registreren. Waarom je dit zou doen? Pas wanneer je een merk laat vastleggen, verkrijg je hierop het monopolie en kun je juridisch optreden tegen derden die hierop (bedoeld of onbedoeld) inbreuk maken. Enkel het gebruik van een merk is onvoldoende om dit monopolie te verkrijgen, aangezien er in de meeste landen (waaronder ook de lidstaten van de Europese Unie) een first-to-file jurisdictie geldt. Dit betekent dat de partij die een merk als eerste registreert, hierover de exclusieve rechten verkrijgt.

Een strenge toetsing op verschillende wettelijk vastgelegde vereisten

Wil je je merk vastleggen, dan is merkadvies zeer raadzaam. De verschillende merkeninstanties hanteren namelijk strenge regels wanneer het aankomt op registratie. Men kijkt streng of jouw aanvraag aan verschillende voorwaarden en kwalificaties voldoet. Er gelden die wettelijk vastgelegde vereisten: deugdelijkheid, geoorloofdheid en rechtmatigheid. Wanneer jouw merk te beschrijvend is, heeft het een gebrek aan onderscheidend vermogen. Dit leidt tot afwijzing van je aanvraag. Verkoop je bijvoorbeeld koffiebonen, dan is de merknaam ‘Coffee Beans’ slechts een beschrijving van hetgeen wat je verkoopt.

Welke elementen spelen een rol?

Specialisten op het gebied van merkenrecht weten precies waaraan jouw merk moet voldoen om goedgekeurd te worden voor de registers. Zo voeren zij ten eerste een vooronderzoek uit. Voldoet je merk aan de gestelde juridische vereisten? Een gebrek aan onderscheidend vermogen is de vaakst gerapporteerde reden voor afwijzing van een aanvraag tot merkregistratie. Ook onderzoekt men het bestaan van oudere merkhouders. Wanneer jouw merk identiek is aan hun merk of daar zeer sterk op lijkt, zullen deze daartegen bezwaar maken. Merkadvies voorkomt hieruit voortvloeiende juridische procedures. Tot slot krijg je advies over het soort merk dat je het beste kunt registreren.

merkadvies
Regio en classificatie

Een specialist op gebied van merken vertelt je na een gedegen onderzoek in welke regio je jouw merk het beste kunt vastleggen. Zo zorg je ervoor dat je juridisch beschermd bent in landen waar je commerciële activiteiten met jouw merk wilt uitvoeren, maar ook dat je niet onnodig betaalt voor merkbescherming in landen waar je dat niet wilt. Ook in de classificatie volgens de internationale Nice standaard word je tot in detail geïnformeerd. De klassen waarvoor je je merk wilt gebruiken moeten allemaal in de aanvraag zijn opgenomen. Uitbreiding is achteraf namelijk niet meer mogelijk.

Het Nice classificatiesysteem

Het Nice classificatiesysteem is een internationaal gebruikt systeem voor de indeling van zowel goederen als diensten. Van de in totaal 45 klassen zijn er 34 voor producten en 11 voor diensten bedoeld. Het is belangrijk dat je vooraf goed bedenkt waarvoor je je merk wilt gaan gebruiken. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan een bekend merk als Nike. Deze verkoopt kleding en schoenen, maar ook talrijke andere sportartikelen. Je merkaanvraag kun je achteraf niet meer wijzigen, dus je dient hierin alles op te nemen.

Advies betreffende de regio van registratie

Waarschijnlijk heb je zelf al vrij duidelijk voor ogen waar je precies actief wilt zijn met jouw producten en/of diensten. Merkregistratie kan op drie verschillende niveaus plaatsvinden: Benelux, Europese Unie of in andere landen wereldwijd (Internationaal).

Kan je ook zonder advies een merkdepot indienen?

Ja, dat kan. Het inwinnen van merkadvies bij een hierin gespecialiseerd bedrijf is geen vereiste. Echter komt er behoorlijk wat kijken bij het deponeren van een merk. De kans is bovendien groot dat je nog niet eerder met dit bijltje hebt gehakt. Wanneer je kennis te beperkt is en/of je te weinig tijd hebt om dit te regelen, loop je een aanzienlijk risico op afwijzing. Ook is merkadvies van belang om bezwaren van bestaande merkhouders en daarmee juridische procedures te kunnen voorkomen en als toch bezwaar wordt gemaakt, lukt het zonder specialist eigenlijk nooit om tot een vriendschappelijke oplossing te komen, zodat het merk gewoon kan worden ingeschreven.