088-2333334

Verkopen op Amazon

Succesvol verkopen op Amazon vanuit Nederland doe je eenvoudig met ons stappenplan.

Hoe werkt verkopen op Amazon?

Verkopen op Amazon werkt in vier stappen, te weten:

  1. Marktonderzoek
  2. Vindbaarheid
  3. Sessies
  4. Optimaliseren

Zo moet bepaald worden hoeveel vraag naar een product is, moet vindbaarheid worden gerealiseerd om beter zichtbaar te zijn op het platform om deze views vervolgens te converteren in omzet.

Verkopen op Amazon is namelijk super populair. En niet zo gek natuurlijk, de website wordt extreem goed bezocht en je hoeft dus zelf weinig meer aan SEO of SEA te doen om gevonden te kunnen worden. Zo is het eenvoudig om succesvol te verkopen via Amazon aan miljoenen mensen wereldwijd. Om dit succesvol te kunnen doen, hebben we een stappenplan opgesteld waar je op moet letten als je spullen wil gaan verkopen op Amazon Duitsland vanuit Nederland.

Na het stappenplan leggen we je ook uit hoe de BTW werkt, wat de kosten zijn en hoe je zakelijk en als particulier kunt verkopen via Amazon.

Stappenplan voor succesvol verkopen via Amazon

Een verkoop op internet werkt eigenlijk altijd alleen via een perfect geoptimaliseerde funnel. Je werkt in een trechter die steeds smaller wordt, totdat mensen overblijven die bij je kopen. Wij noemen dit vaak geen trechter, maar een fuik. Je moet ervoor zorgen dat je marketing zo functioneert dat mensen getriggerd worden om wat bij je te kopen. Lees daarom de stappen die nodig zijn om dit succesvol te doen.

Marktonderzoek

Het onderzoeken van de markt is cruciaal. Vroeger kon je als ondernemer met een beetje geluk en een goede verkoper in de winkel succes behalen, maar toch bleef het een gok.

Dat is nu anders. Het is namelijk heel goed mogelijk om exact te bepalen hoe groot de markt is waarin jij zit. Dit kan via de zoekvolume tool van Google als je wil gaan verkopen op internet in zijn algemeen, maar als je via het platform Amazon wil gaan verkopen, dan kan je bijvoorbeeld een tool als Jungle Scout of MerchantWords gebruiken.

Met dergelijke tools hoef je zelf nauwelijks meer na te denken over de producten die je gaat verkopen. Zo voorkom je dat je iets gaat aanbieden waar niemand naar zoekt en je dus tijd stopt in iets wat sowieso niets gaat opleveren.

Denk even niet dat je het gat in de markt hebt gevonden, als er geen zoekvolume op de keywords zit, zal het heel lang duren voor je wat gaat verkopen.

 

Hoe kan je bepalen welke producten je moet verkopen op Amazon?

Via Jungle Scout kan je ontdekken hoe hoog het zoekvolume is op bijvoorbeeld “selfiestick” of “barbecue accessoires”. Je ziet dan heel snel hoeveel per maand op deze woorden wordt gezocht en hoeveel elke verkoper op pagina één per maand verkoopt. Aan de hand hiervan kan je bereken welke omzetten er te behalen zijn.

Het vinden van een groot zoekvolume waar weinig concurrentie op zit is dan natuurlijk de heilige graal. Hoe minder reviews verkopers op pagina één hebben, hoe beter die te tackelen zijn. Partijen met minder dan 25 tot 50 reviews zijn aan te pakken.

Vindbaarheid

Het algoritme van Amazon is gebaseerd op aankopen van klanten in het verleden en hun voorkeuren, maar ook hoe de tekst van de advertentie is geoptimaliseerd, hoeveel producten je op voorraad hebt en wat de prijs is. Tot slot telt – uiteraard – het aantal reviews ook mee. De belangrijkste ranking factor is het aantal verkopen.

Het aantal keer dat een product wordt weergegeven heet impressies.

Om veel impressies te krijgen begin je bij de basis en dat is de titel van je product op Amazon. Hoe meer informatie je deelt, hoe beter je score. Zet de juiste woorden daarom ook in de bulletpoints en productomschrijving. Let er op dat je niet gaat keyword spammen. Net als bij zoekmachines kan dat hier ook een nadelig effect hebben op je ranking.

Tip: Zo verkoop je snel meer

Zonder verkoop, geen pagina één en dus geen handel. Daarom raadt Marco Coninx van Verover Europa aan om bij de lancering van je product enkele versies gratis weg te geven of heel voordelig aan te bieden via sites met aanbiedingen. Klanten kunnen jouw product dan heel goedkoop aanschaffen op Amazon met een kortingscode en zo krijg jij de eerste verkopen. Hierdoor zal je snel stijgen in de zoekresultaten.

Maar dan ben je er nog niet. Je moet ervoor zorgen dat de stijgende bezoekersaantallen ook beter converteren. Hoe beter de verhouding is tussen het aantal impressies en de conversie (naar verkoop dus), hoe mooier jouw ranking wordt.

Tot slot kent ook Amazon advertentiemogelijkheden. Hierbij reken je af per klik en dat kan dus meteen verkopen opleveren, maar ook veel geld kosten als je niet uitkijkt. Wel heeft het invloed op je positie in de zoekresultaten. Dat is bij Search Engine Advertising niet het geval.

Sessies

Hoe hoger je positie na optimalisatie en de eerste verkopen is in de zoekresultaten, hoe meer mensen jouw advertentie zien. Je krijgt dus meer kliks en dat noemt Amazon sessies. Die moet je converteren naar meer verkopen, anders zal je positie dalen.

Zo blijft het een continu spelletje, maar als je eenmaal veel goede reviews en veel verkopen hebt, wordt het voor concurrenten stukken moeilijker om je te verslaan en dan heb je dus een gegarandeerd inkomen om je vervolgens op meer producten te storten.

Dit maakt je business in zekere zin schaalbaar. Niet zoals Software as a Service, maar toch.

Optimaliseren

Alles staat en daarom is de laatste stap conversie. Je moet je pagina zo optimaliseren dat zoveel mogelijk sessies worden omgezet in een verkoop. Daarom is het belangrijk dat je potentiële klanten direct zien wat je te bieden hebt. Zorg daarom voor goede foto’s van de producten en zet in korte bulletpoints wat je biedt en wat de voordelen zijn.

Deze punten moet je kort houden, veel lezen kan iemand die meer wil weten ook nog als verder naar beneden wordt gescrold.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

verkopen op amazon

Hoe werkt verkopen op Amazon vanuit Nederland?

Als Nederlander verkopen op amazon is niet lastig. Maar je moet wel op een aantal zaken letten. Als je namelijk een geverifieerd account wil met extra mogelijkheden, dan is een merkregistratie in de EU noodzakelijk.

Met zo’n account kan je verkopen in Europa en Amerika.

Wat zijn de kosten van verkopen via Amazon?

De kosten voor verkopen via Amazon zijn afhankelijk van het account dat je hebt. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen Vendor Central of Seller Central accounts.

Bij het Vendor Central programma kan je profiteren van alle voordelen van de marketingmodelijkheden van Amazon.

Als je onder eigen naam gaat verkopen heet dat een Seller Central account. Je betaalt dan een vast bedrag per maand en een percentage aan provisie per verkoop. Dit percentage wordt berekend over de omzet per product en is dus de prijs van het product inclusief BTW en verzendkosten.

Hoe kan je verkopen op Amazon Amerika?

Verkopen op Amazon in Amerika werkt anders dan verkoop in Europa. Naast marktonderzoek en optimalisatie, moet ook rekening worden gehouden met vertaling, tijdsverschil en logistiek.

Als duidelijk gecommuniceerd wordt wat de openingstijden zijn van jouw klantenservice, dan zal dat geen probleem zijn. Reageren binnen een dag is natuurlijk wel erg aan te raden.

Belangrijker is de logistiek. Zorg je dat de producten al in de USA hebt of verstuur je vanuit Nederland naar Amerika? Dat zijn belangrijke afwegingen die je moet maken als je jouw markt wil vergroten.

Moet je BTW betalen bij verkopen via amazon?

De locatie van de voorraden is belangrijk om dat je in die landen BTW moet afdragen. Ligt de voorraad in Amerika, dan moet daar BTW worden afgedragen en ligt het in Nederland, dan betaal je hier de belasting.

Welke producten moet je verkopen op Amazon?

Het is verstandig om geen bekende merkproducten te verkopen via Amazon. Dit komt omdat daar teveel aanbod van is. Dit betekent dat de prijzen dalen en je weinig winst overhoudt. Als je een eigen merk opricht en producten white label inkoopt om ze vervolgens onder je eigen merk (private label) te verkopen, zal je omzet en voor winstmarge enorm toenemen.

Maar dan nog is het belangrijk om te weten wat de zoekvolumes zijn tegenover de concurrentie op die zoekwoorden.

Logo redesignen

Logo redesignen

Waarom zou je je logo redesignen? Een logo is een belangrijk onderdeel (van het merk) van een bedrijf en heeft een aanzienlijke invloed op de publieke perceptie van een bedrijf. Het logo is zelfs een van de belangrijkste merkinvesteringen die je als bedrijf kunt doen....

EAN code

EAN code

Ontdek waar je op moet letten als je een EAN code wil kopen voor jouw producten, zodat je ze overal ter wereld kan verkopen en traceren.Wat is een EAN code? EAN code staat voor Europese Artikelnummering of European Article Numbering. Dit is een streepjescode die...

Bedrijfsnaam bedenken

Bedrijfsnaam bedenken

5 tips voor het bedenken van een goede merknaam Hoe kun je een bedrijfsnaam bedenken? Een bedrijfsnaam bedenken kan je zelf doen of natuurlijk laten doen. Hierbij is het belangrijk dat je een naam gaat verzinnen die te onthouden en herkennen is, maar ook goed te...

Merknaam bedenken

Merknaam bedenken

Een merknaam bedenken is lastig, want hoe zorg je er nou voor dat iedereen meteen herkent wat je doet en je toch een originele en goede merknaam hebt om te kunnen beschermen? Hoe kun je een merknaam bedenken? Je hebt natuurlijk zelf al ervaren hoe lastig het is. Een...

Verkopen via Bol

Verkopen via Bol

Verkopen via Bol is super interessant, zij doen alle marketing en zorgen er dan ook voor dat ze organisch en gesponsord hoog in Google staan, zodat jij jouw producten kunt verkopen. Super makkelijk toch? Of niet?! Hoe werkt verkopen via BOL? Verkopen via BOL kan je...

Kledinglijn beginnen

Kledinglijn beginnen

Een kledinglijn beginnen is super mooi, maar vereist een goede voorbereiding en daarom is het verstandig ons stappenplan te volgen als je een kledinglijn gaat starten, zodat de kans op succes aanzienlijk wordt vergroot. Hoe kun je een eigen kledinglijn beginnen? Bij...

Intellectueel eigendom topics

Merkregistratie » Auteursrecht » Inbreuk » Kwekersrecht

» Modelregistratie » Merkenrecht