blog header

Webshop beginnen

Wat komt er allemaal kijken bij een webshop beginnen?

Steeds meer mensen kiezen ervoor om een eigen bedrijf te starten. Zo telt Nederland sinds begin dit jaar meer dan 2 miljoen ondernemingen. Volgens de kamer van koophandel waren er nooit eerder zoveel bedrijven in het land. Uiteraard komt er veel kijken bij een eigen bedrijf. Waar je op dient te letten als je een webshop gaat beginnen ontdek je hier.

Aanvragen van een merknaam

Allereerst is het belangrijk om een merknaam aan te vragen bij het Benelux Bureau voor Intellectuele eigendom, dit wordt ook wel het BOIP genoemd.  Het is hierbij wel belangrijk dat het merk dat je kiest daadwerkelijk onderscheidend is van andere merken. Zo kan je bijvoorbeeld niet het merk ‘kapper’ aanvragen. Vanzelfsprekend mag het merk ook al niet bestaan.

Het registreren van een domein

Nadat je een merk hebt aangevraagd is het belangrijk dat je een domeinnaam registreert. Er zijn op het internet verschillende websites waarbij je je eigen gekozen domeinnaam kan registeren. Het makkelijkste is om dezelfde domeinnaam te nemen als je merknaam en om niet voor een te lange naam te kiezen. Mensen moeten de webshop eenmaal wel makkelijk onthouden.

Kiezen van een hostingpartij

Nadat je een domeinnaam hebt geregistreerd dient er een hostingpartij te worden gekozen. Zonder webhosting kan je namelijk niet een shop beheren. Bij het kiezen van een hostingpartij zal je moeten letten op de snelheid die een hostingpartij jou kan bieden. De kans dat bezoekers je website weer verlaten als die traag is, is namelijk erg groot. Daarnaast is het voor het optimaliseren van je site voor Google ook aan te raden om voor een snelle hostingpartij te kiezen, aangezien dit een rankingfactor is.

Inrichten van de website

Het inrichten van de website is wellicht de belangrijkste stap. Een goede URL structuur, makkelijk te navigeren website en juiste gebruik van kleuren zijn stappen die je hierbij moet doorlopen. Als je hier zelf geen ervaring in hebt, is het goed om een professional in te schakelen.

Goede internetverbinding om klanten te helpen

Als je uiteindelijk bezoekers op de website hebt die vragen hebben over de dienst of het product dat je aanbiedt, is een goede internetverbinding noodzakelijk. Zo kan je direct de vragen van klanten beantwoorden waardoor de klant tevreden en geïnformeerd is, en over kan gaan tot een aanvraag/het kopen van een product. Uiteraard is het als leek moeilijk om een de beste provider te vinden in je postcode. Internetvergelijk kan je hierbij helpen. Deze website geeft onafhankelijk advies waarbij je binnen enkele minuten de beste provider hebt gevonden voor je internet thuis. Het hangt er uiteraard vanaf of je ADSL, kabel of glasvezel internet kiest.

Om zeker te weten of het internet dat je hebt gekozen bij de provider de juiste snelheid heeft kan je een speedtest doen. Daarnaast kan je bij veel websites waarbij je de snelheid kan meten ook achterhalen wat de afstand is tot de centrale. Het kan namelijk zo zijn dat de snelheid wordt vertraagt doordat je woning op lange afstand van de centrale is. Dit komt voornamelijk voor bij ADSL-verbindingen. Het hangt er uiteraard vanaf of je ADSL, kabel of glasvezel internet kiest.  Zo heeft glasvezel een maximale downloadsnelheid van 1GB/s terwijl dit bij ADSL slechts 200MB/s is. Een groot verschil.

Er komt dus erg veel kijken bij het oprichten van een webshop. Van het kiezen van een merknaam tot het daadwerkelijk inrichten van een website en het kiezen van de juiste internetprovider. Een goede voorbereiding is daarom essentieel om niks over het hoofd te zien als je een webshop wil beginnen.

Wat is een merk?

Wat is een merk?

Een merk is een combinatie van de visuele weergave, maar ook marketing, persoonlijkheid en de boodschap die je naar je doelgroep uitdraagt.

Merkwaarde

Merkwaarde

Wat bereik je met een hoge merkwaarde? Een merk bestaat uit veel verschillende aspecten: woorden, beeldelementen, kleuren, ontwerp, verpakking, imago en meer. Al deze factoren bepalen hoe een klant over een merk denkt, zaken die uiteindelijk zichtbaar worden in de...

Copyright

Copyright

Wat houdt het copyright precies in? Copyright is de Engelse benaming voor wat wij in Nederland het auteursrecht noemen. Dit is het recht van een maker (doorgaans een schrijver, kunstenaar of wetenschapper) om zijn werk te publiceren en te verspreiden. Omdat deze maker...

Eigen merk beginnen

Eigen merk beginnen

Waar moet je aan denken als je je eigen merk wil beginnen? Een merk is een teken dat je gebruikt om je producten en/of diensten van de producten en diensten van andere ondernemers te onderscheiden. Zouden er geen merken bestaan, dan zou het voor de klant onmogelijk...

Adverteren merknaam concurrent

Adverteren merknaam concurrent

Mag je adverteren op de merknaam van een concurrent? Adverteren op de merknaam van een concurrent mag, maar is wel aan strenge regels gebonden. Niet alles is namelijk toegestaan en als je je daar niet aan houdt, kan je worden aangesproken vanwege merkinbreuk. Hoe zit...

Conversie optimalisatie

Haal meer uit je website door conversie optimalisatie Online marketing en online groei worden steeds belangrijker. Er wordt steeds meer online gekocht (behoorlijke groeipercentages, zeker ook door deze coronaperiode), maar ook mkb-bedrijven met een website genereren...

Eigen bedrijf starten

Een eigen bedrijf starten doe je gestructureerd Hoe je een eigen bedrijf kunt starten is een goede vraag, maar niet een vraag waar je een eenduidig antwoord op kunt geven. Wat werkt voor het ene bedrijf zal in praktijk voor het andere bedrijf geen goed resultaat...

Buyer persona

Als ondernemer ben je als het goed is altijd op zoek naar nieuwe manieren om je onderneming te verbeteren. Er zijn zo ontzettend veel manieren om dat te doen dat vooral veel jonge ondernemers door de bomen het bos niet meer zien. Het maken van een profiel van de...

Bloggers inzetten

Heb je net een goede bedrijfsnaam verzonnen om publiek te trekken, blijkt dat dat niet het enige is waarmee je klanten krijgt. We kunnen er niet meer omheen: naast offline en online marketing is er tegenwoordig een andere interessante vorm van marketing die je in kunt...

Video adverteren

Video adverteren is eén van de snelst toenemende mogelijkheden van digitaal adverteren. Met jaarlijkse uitgaven van meer dan een miljard dollar is het duidelijk dat er enorme bedragen omgaan in video advertising en dit bedrag zal alleen maar toenemen. Dit type...

Intellectueel eigendom topics

Merkregistratie » Auteursrecht » Inbreuk » Kwekersrecht

» Modelregistratie » Merkenrecht