blog header

Webshop beginnen

Wat komt er allemaal kijken bij een webshop beginnen?

Steeds meer mensen kiezen ervoor om een eigen bedrijf te starten. Zo telt Nederland sinds begin dit jaar meer dan 2 miljoen ondernemingen. Volgens de kamer van koophandel waren er nooit eerder zoveel bedrijven in het land. Uiteraard komt er veel kijken bij een eigen bedrijf. Waar je op dient te letten als je een webshop gaat beginnen ontdek je hier.

Aanvragen van een merknaam

Allereerst is het belangrijk om een merknaam aan te vragen bij het Benelux Bureau voor Intellectuele eigendom, dit wordt ook wel het BOIP genoemd.  Het is hierbij wel belangrijk dat het merk dat je kiest daadwerkelijk onderscheidend is van andere merken. Zo kan je bijvoorbeeld niet het merk ‘kapper’ aanvragen. Vanzelfsprekend mag het merk ook al niet bestaan.

Het registreren van een domein

Nadat je een merk hebt aangevraagd is het belangrijk dat je een domeinnaam registreert. Er zijn op het internet verschillende websites waarbij je je eigen gekozen domeinnaam kan registeren. Het makkelijkste is om dezelfde domeinnaam te nemen als je merknaam en om niet voor een te lange naam te kiezen. Mensen moeten de webshop eenmaal wel makkelijk onthouden.

Kiezen van een hostingpartij

Nadat je een domeinnaam hebt geregistreerd dient er een hostingpartij te worden gekozen. Zonder webhosting kan je namelijk niet een shop beheren. Bij het kiezen van een hostingpartij zal je moeten letten op de snelheid die een hostingpartij jou kan bieden. De kans dat bezoekers je website weer verlaten als die traag is, is namelijk erg groot. Daarnaast is het voor het optimaliseren van je site voor Google ook aan te raden om voor een snelle hostingpartij te kiezen, aangezien dit een rankingfactor is.

Inrichten van de website

Het inrichten van de website is wellicht de belangrijkste stap. Een goede URL structuur, makkelijk te navigeren website en juiste gebruik van kleuren zijn stappen die je hierbij moet doorlopen. Als je hier zelf geen ervaring in hebt, is het goed om een professional in te schakelen.

Goede internetverbinding om klanten te helpen

Als je uiteindelijk bezoekers op de website hebt die vragen hebben over de dienst of het product dat je aanbiedt, is een goede internetverbinding noodzakelijk. Zo kan je direct de vragen van klanten beantwoorden waardoor de klant tevreden en geïnformeerd is, en over kan gaan tot een aanvraag/het kopen van een product. Uiteraard is het als leek moeilijk om een de beste provider te vinden in je postcode. Internetvergelijk kan je hierbij helpen. Deze website geeft onafhankelijk advies waarbij je binnen enkele minuten de beste provider hebt gevonden voor je internet thuis. Het hangt er uiteraard vanaf of je ADSL, kabel of glasvezel internet kiest.

Om zeker te weten of het internet dat je hebt gekozen bij de provider de juiste snelheid heeft kan je een speedtest doen. Daarnaast kan je bij veel websites waarbij je de snelheid kan meten ook achterhalen wat de afstand is tot de centrale. Het kan namelijk zo zijn dat de snelheid wordt vertraagt doordat je woning op lange afstand van de centrale is. Dit komt voornamelijk voor bij ADSL-verbindingen. Het hangt er uiteraard vanaf of je ADSL, kabel of glasvezel internet kiest.  Zo heeft glasvezel een maximale downloadsnelheid van 1GB/s terwijl dit bij ADSL slechts 200MB/s is. Een groot verschil.

Er komt dus erg veel kijken bij het oprichten van een webshop. Van het kiezen van een merknaam tot het daadwerkelijk inrichten van een website en het kiezen van de juiste internetprovider. Een goede voorbereiding is daarom essentieel om niks over het hoofd te zien als je een webshop wil beginnen.

Wat is een merk?

Wat is een merk?

Een merk is een combinatie van de visuele weergave, maar ook marketing, persoonlijkheid en de boodschap die je naar je doelgroep uitdraagt.

Merkwaarde

Merkwaarde

Jouw merkwaarde wordt gevormd door alle afzonderlijke componenten, oftewel de kwalitatieve en de kwantitatieve kenmerken van een merk samen, net als registratie ervan.

Copyright

Copyright

Copyright is Engelse voor wat wij in Nederland auteursrecht noemen en geeft de maker het recht om zijn werk te publiceren en te verspreiden.

Eigen merk beginnen

Eigen merk beginnen

Je eigen merk beginnen is mooi en spannend, dus ontdek met dit stappenplan waar je op moet letten bij het starten van je eigen merk.

Adverteren merknaam concurrent

Adverteren merknaam concurrent

Adverteren op de merknaam van een concurrent mag, maar is wel aan strenge regels gebonden, dus check hier wat mag en of het verstandig is.

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat de verhouding bezoekers die een bepaalde actie uitvoeren wordt verbeterd door nu wel te converteren.

Eigen bedrijf starten

Eigen bedrijf starten

Je eigen bedrijf starten geeft je super veel vrijheid en met dit stappenplan wordt het beginnen van je eigen bedrijf ook echt een succes.

Buyer persona

Buyer persona

Buyer persona is de term voor de karakterisering van een bepaald type klant en daarom ontzettend belangrijk binnen marketing.

Bloggers inzetten

Bloggers inzetten

Het inzetten van bloggers voor je merk is een marketingmethode om je doelgroep te bereiken op een hele persoonlijke manier en met hoge conversie ratio’s.

Video adverteren

Video adverteren

Video adverteren is één van de snelst toenemende mogelijkheden van digitaal adverteren met jaarlijkse uitgaven van meer dan één miljard.

Intellectueel eigendom topics

Merkregistratie » Auteursrecht » Inbreuk » Kwekersrecht

» Modelregistratie » Merkenrecht