blog header

Merkidentiteit

Het is essentieel om een ​​manier te vinden om ​​concurrentievoordeel voor je bedrijf te creëren. Operationeel succes hangt grotendeels af van de merkidentiteit van het bedrijf ten opzichte van de doelgroep. Het logo speelt daarbij een cruciale rol om een blijvende indruk achter te laten. Het is van vitaal belang dat je een logo creëert dat zowel in het oog springt als een verhaal vertelt. Een logo dat uniek is en opvalt, presteert meestal beter als het wordt vergeleken met andere merken. We hebben een aantal tips op een rijtje gezet die je moet helpen bij het creëren van merkidentiteit met een logo!

Doe je voordeel met deze 8 tips voor je merkidentiteit!

1. Je moet informatie krijgen over je doelgroep

De meeste nieuwkomers realiseren zich niet hoe belangrijk het is om de doelgroep te leren kennen en in kaart te brengen. Je moet een identiteit creëren zonder een overvloed aan details te communiceren, want dat kan problemen veroorzaken. Als je geen idee hebt welke doelgroep je wilt bereiken, hoe ga je dan de juiste identiteit voor je bedrijf creëren en overbrengen?

2. Richt je op het bieden van toegevoegde waarde

Zodra je weet wie je doelgroep is, kun je beginnen met het in kaart brengen van details. Als je erachter komt wat je doelgroep aanzet, dan kun je toegevoegde waarde bieden via je merkidentiteit. Als je bijvoorbeeld weet wat je publiek inspireert om producten of diensten te kopen, dan kun je het product eenvoudig aanpassen op het koopgedrag van deze groep.

Terwijl sommige bedrijven hun publiek moeten begeleiden en adviseren, zullen anderen alleen maar moeten entertainen om klanten aan te trekken. Als je publiek meer reageert op zaken als humor, werk dan aan het opbouwen van een merkidentiteit op basis van een beetje komedie.

3. Visualiseer de persoonlijkheid van je bedrijf

Om aan de verwachtingen van je potentiële klanten te kunnen voldoen, is een visuele weergave van de persoonlijkheid van het bedrijf essentieel. In het moderne reclametijdperk willen consumenten levendige content, kleurrijke logo’s en boeiende video’s zien. Hoewel het hebben van een geweldige blog over zaken die relevant zijn voor uw bedrijf uitstekend is, moet je je misschien ook wel richten op videomarketing?

De meeste consumenten zijn eerder geneigd om een ​​video te bekijken en te delen dan om een ​​blog te lezen (en te delen). Als je video wilt gebruiken om de boodschap van je merk te promoten, zijn er een paar basisregels die je moet volgen:

De eerste regel waar je op moet letten, is dat het een goed idee is om je video’s kort en bondig te houden. Een video maken van meer dan drie tot vier minuten is riskant, niet iedereen heeft die tijd. Moderne consumenten hebben daarnaast een notoir korte aandacht spanne, daarom is het de beste keuze om video’s ongeveer twee minuten te laten duren.

Het tweede dat je in gedachten moet houden, is dat humor een goede zaak is. In plaats van je video’s saai en stijf te maken, moet je je richten op het vermaken van je publiek. Als je niet zeker weet welk onderwerp je in de video’s wilt behandelen, is het een must om contact op te nemen met marketingprofessionals. Deze professionals kunnen je helpen bij het schrijven van een videoscript en het gemakkelijk opnemen van je nieuwe video.

4. Bereik je publiek met emotie

Als je op zoek bent naar een trefzekere manier om je publiek te bereiken, is het gebruik van emoties een geweldig idee. Je wilt dat je merk een verhaal vertelt dat op emotioneel niveau in contact komt met mensen. Deze strategie wordt al jaren gebruikt in de wereld van trainingsvideo’s.

Wellicht ben je bekend met het televisieprogramma Tel Sell Teleshopping. Neem bijvoorbeeld de presentatie van afslankprogramma’s, waarbij mensen met overgewicht vertellen over hun geweldige ervaringen met het afslankprogramma’s en daarmee hun leven weer op de rit hebben. Deze informatie veroorzaakt een emotionele reactie bij klanten die worstelen met hun problemen met gewichtsverlies.

Het vinden van een emotionele haak om te gebruiken in uw advertentiecampagnes is geen gemakkelijke taak. Sterker nog, het voorbeeld dat ik gaf wekt bij sommige mensen zelfs aversie op. Over het algemeen vereist dit een beetje vallen en opstaan. De inspanningen en tijd die je steekt om je merkidentiteit te verbeteren, zullen op de lange termijn zijn vruchten afwerpen.

5. Houd de dingen zo eenvoudig mogelijk

Een van de grootste fouten die je kunt maken bij het maken van een merkidentiteit, is het compliceren ervan. Idealiter wilt je je merkidentiteit en marketingboodschap zo eenvoudig mogelijk houden. Een te ingewikkelde aanpak kan potentiële klanten vervreemden, wat na verloop van tijd van invloed kan zijn op de bedrijfsresultaten.

Het aanhouden van de basisprincipes bij het ontwerpen van een logo kan je aanzienlijk helpen tijdens het selectieproces van de merkidentiteit. Bij het selectieproces zal duidelijk worden welke elementen je belangrijk vind. Logo ontwerpers zullen meestal ruwe ontwerpen op papier brengen en van daaruit beslissingen doorvoeren. Vaak verwijderen ze onnodige elementen uit hun ontwerpen, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben voor de consument. Door onnodige informatie en elementen uit de merkidentiteit te verwijderen, kan je bedrijf beter herkenbaar worden voor de consument.

6. Consistentie is een sleutel

Om een ​​succesvolle merkidentiteit te hebben, moet je je concentreren op het consistent houden van de zaken. Bedrijven hebben doorgaans diverse marketingkanalen die ze gebruiken. Deze kanalen bevatten alles, van sociale media tot echte websites. Laat je site en webpagina’s ontwerpen in samenspraak met een professionele grafisch ontwerper en zorg ervoor dat de boodschap en uitstraling van je merk consistent is op alle platforms.

Als je dit niveau van consistentie niet nastreeft, dan kan dit je bedrijf in negatief daglicht stellen. Als je geen tijd hebt om te investeren, dan zou je dit in handen kunnen leggen van een externe marketingprofessionals. Ze kunnen de boodschap consistent houden door regelmatig inhoud te publiceren. Deze inhoud moet relevant zijn voor je branche en informatief voor je publiek.

7. Brandingstips voor sociale media

Je bent vast en zeker bekend met de kracht van sociale media, tenzij je het afgelopen decennium onder een steen hebt geleefd. Bij correct gebruik kunnen sociale media je helpen bij het succes van een onderneming, van het opstarten tot het succesverhaal. Het verspreiden van de merkboodschap van je bedrijf over sociale mediaplatforms zoals Instagram, Pinterest, Twitter en Facebook helpt je het bereik te vergroten.

Bij het aanmaken van nieuwe social media profielen moet je rekening houden met de presentatie van je logo. Natuurlijk wil je deze op alle kanalen laten zien, vaak als profielfoto. Je moet ervoor zorgen dat je logo alle kanalen er hetzelfde uitziet, want hiermee kun je een gevoel van merkconsistentie creëren waar potentiële klanten naar zullen neigen. Aangezien sociale media kanalen met verschillende afbeeldingsgrootte of –verhoudingen werken, is het handig om voor een responsive logo te kiezen die zich automatisch aanpast aan de mogelijke afmetingen.

8. Reageren op slechte recensies is niet eenvoudig

Hoewel bedrijven op niets anders hopen dan positieve feedback van klanten, is dit niet altijd vanzelfsprekend. Naarmate de tijd verstrijkt, krijg je vast en zeker wel eens te maken met slechte beoordeling. Hoe je met deze beoordeling omgaat, is belangrijk voor het behouden van je merkidentiteit. Het oplossen van het probleem zou het primaire doel moeten zijn bij een slechte beoordeling. Openlijk vechten met een klant online zal je imago aantasten en kan leiden tot gezichtsverlies. Daarom moet je de ‘klant heeft altijd gelijk’-mentaliteit gebruiken bij het omgaan met deze vervelende situaties, ook al ben je het er niets altijd mee eens, alles voor behoud van je imago.

Conclusie

In plaats van te proberen zelf een merkidentiteit te creëren en te behouden, raden wij aan om samen te werken met een grafisch ontwerper. Een ervaren marketingbedrijf kan je tijdens dit proces de begeleiding bieden die je nodig hebt. Het gebruik van alle genoemde ideeën zal je zeker helpen om tot het beste resultaat te komen. Afgezien daarvan is het altijd leuk om een blik te werpen op de trends en diversiteit van logo’s, al is het maar om ideeën op te doen voor jouw toekomstig logo.

Dit blog is geschreven door Jeroen van der Zwet van Promoboer.

Eigen lijn wasstrips

Eigen lijn wasstrips

Hoe Zet je een Eigen Lijn Wasstrips Op? De vraag naar milieuvriendelijke en duurzame producten groeit, en wasstrips – een innovatieve, afvalvrije oplossing voor het wassen van kleding – winnen snel aan populariteit. Deze markt biedt een uitstekende kans voor...

Eigen voedingssupplementen lijn

Eigen voedingssupplementen lijn

Hoe Zet je een Eigen Lijn Voedingssupplementen Op? De markt voor voedingssupplementen kopen groeit wereldwijd snel, gedreven door een toenemende focus op gezondheid en welzijn. Voor ondernemers biedt dit een uitstekende kans om een eigen lijn voedingssupplementen op...

Verkopen via marketplaces

Verkopen via marketplaces

Succesvol verkopen via marketplaces doe je volgens een gestructureerd stappenplan met deze tips voor meer omzet, groei en winst.

Soorten merken

Soorten merken

Er zijn 11 soorten merken, maar niet alle worden veel gebruikt en daarom is het goed om te ontdekken welk soort merk je moet indienen.

TM teken

TM teken

Het TM teken mag je in Nederland gebruiken, maar het heeft geen enkele juridische waarde, dus het is de vraag welk nut het heeft.

Eigen horlogemerk starten

Eigen horlogemerk starten

Je eigen horlogemerk starten doe je door het volgen van ons stappenplan, zodat je zeker weet dat je alles succesvol kunt opzetten.

Merkenregister

Merkenregister

Registratie in het merkenregister kan met merken die aan bepaalde voorwaarden voldoen, zodat ze niet geweigerd worden op onderscheidend vermogen.

Eigen cosmeticamerk starten

Eigen cosmeticamerk starten

Als je jouw eigen cosmeticamerk gaat starten, dan is de belangrijkste stap naar succes de keuze of je zelf ontwikkelt of dit uitbesteedt.

Intellectueel eigendom topics

Merkregistratie » Auteursrecht » Inbreuk » Kwekersrecht

» Modelregistratie » Merkenrecht