Het is essentieel om een ​​manier te vinden om ​​concurrentievoordeel voor je bedrijf te creëren. Operationeel succes hangt grotendeels af van de merkidentiteit van het bedrijf ten opzichte van de doelgroep. Het logo speelt daarbij een cruciale rol om een blijvende indruk achter te laten. Het is van vitaal belang dat je een logo creëert dat zowel in het oog springt als een verhaal vertelt. Een logo dat uniek is en opvalt, presteert meestal beter als het wordt vergeleken met andere merken. We hebben een aantal tips op een rijtje gezet die je moet helpen bij het creëren van merkidentiteit met een logo!

Doe je voordeel met deze 8 tips voor je merkidentiteit!

1. Je moet informatie krijgen over je doelgroep

De meeste nieuwkomers realiseren zich niet hoe belangrijk het is om de doelgroep te leren kennen en in kaart te brengen. Je moet een identiteit creëren zonder een overvloed aan details te communiceren, want dat kan problemen veroorzaken. Als je geen idee hebt welke doelgroep je wilt bereiken, hoe ga je dan de juiste identiteit voor je bedrijf creëren en overbrengen?

2. Richt je op het bieden van toegevoegde waarde

Zodra je weet wie je doelgroep is, kun je beginnen met het in kaart brengen van details. Als je erachter komt wat je doelgroep aanzet, dan kun je toegevoegde waarde bieden via je merkidentiteit. Als je bijvoorbeeld weet wat je publiek inspireert om producten of diensten te kopen, dan kun je het product eenvoudig aanpassen op het koopgedrag van deze groep.

Terwijl sommige bedrijven hun publiek moeten begeleiden en adviseren, zullen anderen alleen maar moeten entertainen om klanten aan te trekken. Als je publiek meer reageert op zaken als humor, werk dan aan het opbouwen van een merkidentiteit op basis van een beetje komedie.

3. Visualiseer de persoonlijkheid van je bedrijf

Om aan de verwachtingen van je potentiële klanten te kunnen voldoen, is een visuele weergave van de persoonlijkheid van het bedrijf essentieel. In het moderne reclametijdperk willen consumenten levendige content, kleurrijke logo’s en boeiende video’s zien. Hoewel het hebben van een geweldige blog over zaken die relevant zijn voor uw bedrijf uitstekend is, moet je je misschien ook wel richten op videomarketing?

De meeste consumenten zijn eerder geneigd om een ​​video te bekijken en te delen dan om een ​​blog te lezen (en te delen). Als je video wilt gebruiken om de boodschap van je merk te promoten, zijn er een paar basisregels die je moet volgen:

De eerste regel waar je op moet letten, is dat het een goed idee is om je video’s kort en bondig te houden. Een video maken van meer dan drie tot vier minuten is riskant, niet iedereen heeft die tijd. Moderne consumenten hebben daarnaast een notoir korte aandacht spanne, daarom is het de beste keuze om video’s ongeveer twee minuten te laten duren.

Het tweede dat je in gedachten moet houden, is dat humor een goede zaak is. In plaats van je video’s saai en stijf te maken, moet je je richten op het vermaken van je publiek. Als je niet zeker weet welk onderwerp je in de video’s wilt behandelen, is het een must om contact op te nemen met marketingprofessionals. Deze professionals kunnen je helpen bij het schrijven van een videoscript en het gemakkelijk opnemen van je nieuwe video.

4. Bereik je publiek met emotie

Als je op zoek bent naar een trefzekere manier om je publiek te bereiken, is het gebruik van emoties een geweldig idee. Je wilt dat je merk een verhaal vertelt dat op emotioneel niveau in contact komt met mensen. Deze strategie wordt al jaren gebruikt in de wereld van trainingsvideo’s.

Wellicht ben je bekend met het televisieprogramma Tel Sell Teleshopping. Neem bijvoorbeeld de presentatie van afslankprogramma’s, waarbij mensen met overgewicht vertellen over hun geweldige ervaringen met het afslankprogramma’s en daarmee hun leven weer op de rit hebben. Deze informatie veroorzaakt een emotionele reactie bij klanten die worstelen met hun problemen met gewichtsverlies.

Het vinden van een emotionele haak om te gebruiken in uw advertentiecampagnes is geen gemakkelijke taak. Sterker nog, het voorbeeld dat ik gaf wekt bij sommige mensen zelfs aversie op. Over het algemeen vereist dit een beetje vallen en opstaan. De inspanningen en tijd die je steekt om je merkidentiteit te verbeteren, zullen op de lange termijn zijn vruchten afwerpen.

5. Houd de dingen zo eenvoudig mogelijk

Een van de grootste fouten die je kunt maken bij het maken van een merkidentiteit, is het compliceren ervan. Idealiter wilt je je merkidentiteit en marketingboodschap zo eenvoudig mogelijk houden. Een te ingewikkelde aanpak kan potentiële klanten vervreemden, wat na verloop van tijd van invloed kan zijn op de bedrijfsresultaten.

Het aanhouden van de basisprincipes bij het ontwerpen van een logo kan je aanzienlijk helpen tijdens het selectieproces van de merkidentiteit. Bij het selectieproces zal duidelijk worden welke elementen je belangrijk vind. Logo ontwerpers zullen meestal ruwe ontwerpen op papier brengen en van daaruit beslissingen doorvoeren. Vaak verwijderen ze onnodige elementen uit hun ontwerpen, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben voor de consument. Door onnodige informatie en elementen uit de merkidentiteit te verwijderen, kan je bedrijf beter herkenbaar worden voor de consument.

6. Consistentie is een sleutel

Om een ​​succesvolle merkidentiteit te hebben, moet je je concentreren op het consistent houden van de zaken. Bedrijven hebben doorgaans diverse marketingkanalen die ze gebruiken. Deze kanalen bevatten alles, van sociale media tot echte websites. Laat je site en webpagina’s ontwerpen in samenspraak met een professionele grafisch ontwerper en zorg ervoor dat de boodschap en uitstraling van je merk consistent is op alle platforms.

Als je dit niveau van consistentie niet nastreeft, dan kan dit je bedrijf in negatief daglicht stellen. Als je geen tijd hebt om te investeren, dan zou je dit in handen kunnen leggen van een externe marketingprofessionals. Ze kunnen de boodschap consistent houden door regelmatig inhoud te publiceren. Deze inhoud moet relevant zijn voor je branche en informatief voor je publiek.

7. Brandingstips voor sociale media

Je bent vast en zeker bekend met de kracht van sociale media, tenzij je het afgelopen decennium onder een steen hebt geleefd. Bij correct gebruik kunnen sociale media je helpen bij het succes van een onderneming, van het opstarten tot het succesverhaal. Het verspreiden van de merkboodschap van je bedrijf over sociale mediaplatforms zoals Instagram, Pinterest, Twitter en Facebook helpt je het bereik te vergroten.

Bij het aanmaken van nieuwe social media profielen moet je rekening houden met de presentatie van je logo. Natuurlijk wil je deze op alle kanalen laten zien, vaak als profielfoto. Je moet ervoor zorgen dat je logo alle kanalen er hetzelfde uitziet, want hiermee kun je een gevoel van merkconsistentie creëren waar potentiële klanten naar zullen neigen. Aangezien sociale media kanalen met verschillende afbeeldingsgrootte of –verhoudingen werken, is het handig om voor een responsive logo te kiezen die zich automatisch aanpast aan de mogelijke afmetingen.

8. Reageren op slechte recensies is niet eenvoudig

Hoewel bedrijven op niets anders hopen dan positieve feedback van klanten, is dit niet altijd vanzelfsprekend. Naarmate de tijd verstrijkt, krijg je vast en zeker wel eens te maken met slechte beoordeling. Hoe je met deze beoordeling omgaat, is belangrijk voor het behouden van je merkidentiteit. Het oplossen van het probleem zou het primaire doel moeten zijn bij een slechte beoordeling. Openlijk vechten met een klant online zal je imago aantasten en kan leiden tot gezichtsverlies. Daarom moet je de ‘klant heeft altijd gelijk’-mentaliteit gebruiken bij het omgaan met deze vervelende situaties, ook al ben je het er niets altijd mee eens, alles voor behoud van je imago.

Conclusie

In plaats van te proberen zelf een merkidentiteit te creëren en te behouden, raden wij aan om samen te werken met een grafisch ontwerper. Een ervaren marketingbedrijf kan je tijdens dit proces de begeleiding bieden die je nodig hebt. Het gebruik van alle genoemde ideeën zal je zeker helpen om tot het beste resultaat te komen. Afgezien daarvan is het altijd leuk om een blik te werpen op de trends en diversiteit van logo’s, al is het maar om ideeën op te doen voor jouw toekomstig logo.

Dit blog is geschreven door Jeroen van der Zwet van Promoboer.

Merkidentiteit
Buyer persona

Buyer persona

Als ondernemer ben je als het goed is altijd op zoek naar nieuwe manieren om je onderneming te verbeteren. Er zijn zo ontzettend veel manieren om dat te doen dat vooral veel jonge ondernemers door de bomen het bos niet meer zien. Het maken van een profiel van de...

Bloggers inzetten

Bloggers inzetten

Heb je net een goede bedrijfsnaam verzonnen om publiek te trekken, blijkt dat dat niet het enige is waarmee je klanten krijgt. We kunnen er niet meer omheen: naast offline en online marketing is er tegenwoordig een andere interessante vorm van marketing die je in kunt...

Webshop beginnen

Webshop beginnen

Wat komt er allemaal kijken bij een webshop beginnen? Steeds meer mensen kiezen ervoor om een eigen bedrijf te starten. Zo telt Nederland sinds begin dit jaar meer dan 2 miljoen ondernemingen. Volgens de kamer van koophandel waren er nooit eerder zoveel bedrijven in...

Video adverteren

Video adverteren

Video adverteren is eén van de snelst toenemende mogelijkheden van digitaal adverteren. Met jaarlijkse uitgaven van meer dan een miljard dollar is het duidelijk dat er enorme bedragen omgaan in video advertising en dit bedrag zal alleen maar toenemen. Dit type...

Geschikte domeinnaam

Geschikte domeinnaam

tips voor het kiezen van een geschikte domeinnaamAls startende ondernemer moet je met veel zaken rekening houden. Ook voor bedrijven die enkel online actief zijn, komen veel dingen kijken. Zo moet de domeinnaam van je website pakkend en zo duidelijk mogelijk zijn. In...

Logo redesignen

Logo redesignen

Waarom zou je je logo redesignen? Een logo is een belangrijk onderdeel (van het merk) van een bedrijf en heeft een aanzienlijke invloed op de publieke perceptie van een bedrijf. Het logo is zelfs een van de belangrijkste merkinvesteringen die je als bedrijf kunt doen....

EAN code

EAN code

Ontdek waar je op moet letten als je een EAN code wil kopen voor jouw producten, zodat je ze overal ter wereld kan verkopen en traceren.Wat is een EAN code? EAN code staat voor Europese Artikelnummering of European Article Numbering. Dit is een streepjescode die...

Verkopen op Amazon

Verkopen op Amazon

Controleer gratis of jouw merk te registreren is voor verkoop op Amazon Hoe werkt verkopen op Amazon? Verkopen op Amazon werkt in vier stappen, te weten: Marktonderzoek Vindbaarheid Sessies Optimaliseren Zo moet bepaald worden hoeveel vraag naar een product is, moet...

Bedrijfsnaam bedenken

Bedrijfsnaam bedenken

5 tips voor het bedenken van een goede merknaam Hoe kun je een bedrijfsnaam bedenken? Een bedrijfsnaam bedenken kan je zelf doen of natuurlijk laten doen. Hierbij is het belangrijk dat je een naam gaat verzinnen die te onthouden en herkennen is, maar ook goed te...

Merknaam bedenken

Merknaam bedenken

Een merknaam bedenken is lastig, want hoe zorg je er nou voor dat iedereen meteen herkent wat je doet en je toch een originele en goede merknaam hebt om te kunnen beschermen? Hoe kun je een merknaam bedenken? Je hebt natuurlijk zelf al ervaren hoe lastig het is. Een...

Intellectueel eigendom topics

Merkregistratie » Auteursrecht » Inbreuk » Kwekersrecht

» Modelregistratie » Merkenrecht