Mag je adverteren op de merknaam van een concurrent?
Adverteren op de merknaam van een concurrent mag, maar is wel aan strenge regels gebonden. Niet alles is namelijk toegestaan en als je je daar niet aan houdt, kan je worden aangesproken vanwege merkinbreuk.
Hoe zit dat met een merknaam en je handelsnaam?
Over het algemeen blokkeert Google alleen advertenties van concurrentie als het merk geregistreerd is. Zonder merkregistratie ben je over het algemeen kansloos. Een handelsnaam alleen is niet voldoende. Ook niet als deze is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Pas als je een merkregistratie hebt, kun je Google vragen om tegen te houden dat andere partijen adverteren op jouw naam.
Overigens is de registratie van je merk ook geen garantie dat Google dit blokkeert. Als jouw merk beschrijvend is of geografisch bepaald, dan werkt het ook niet. Google verdient geldt aan advertenties en zal algemene of beschrijvende termen niet blokkeren voor concurrenten.
Stel dat jouw bedrijf “Autowassalon Amsterdam” heet, dan kun je jouw merk misschien wel registreren met een sterk logo, maar Google zal advertenties in Google Ads door concurrenten dan niet voor je tegenhouden.
Ook hierom is het verstandig om een merknaam met voldoende onderscheidend vermogen te kiezen.
Wanneer mag je niet adverteren op de merknaam van een concurrent?
Het is niet toegestaan om voor verwarring te zorgen met een ander merk. Je mag dus niet in jouw advertentie bij Google Ads de merknaam van een concurrent noemen. Dit mag niet in de titel van de advertentie, maar ook niet in de beschrijving.
Als je gaat adverteren op de merknaam van een concurrent, dan zal Google jouw advertentie afkeuren en wordt deze niet getoond bovenaan de zoekresultaten. Daarmee is het op zich klaar en dan is er niks aan de hand, tenzij je hardnekkig blijft proberen om de advertenties met het merk dat niet van jou is toch online te krijgen. Google kan je dan een penalty geven en dan kan jouw account worden geschorst.
Dat is echt niet prettig, want dan kan je hele business instorten, omdat je ook geen andere advertenties meer kunt kopen.
Wanneer mag adverteren op het merk van je concurrentie wel?
Adverteren op de merknaam van een concurrent mag als het merk wordt gebruikt als zoekwoord en niet wordt getoond in de titel of beschrijving. Het is hierbij heel belangrijk om te weten dat het verbod op het gebruik van de merknaam van een concurrent in je advertentieteksten ook geldt voor keyword insertion.
Daarnaast mag je de merknaam van producten die je verkoopt ook gewoon noemen. Stel dat je Rolex horloges verkoopt, dan mag je aangeven dat je een webshop voor Rolex hebt bijvoorbeeld. Als je nep Rolexen verkoopt, mag dit natuurlijk niet.
Ook zijn er merken die hebben geblokkeerd bij Google dat er op hun merknaam geadverteerd kan worden. Bijvoorbeeld Philips Hue. Toch kan Coolblue hierop gewoon adverteren. Dit kan omdat ze toestemming hebben gevraagd aan Philips en dit met Google is gecommuniceerd. Hierdoor worden de advertenties niet meer afgekeurd en gewoon getoond.
Heeft adverteren binnen Google Ads op het merk van een concurrent zin?
Adverteren op het merk van je concurrent heeft niet veel voordelen voor jou als adverteerder en niet veel nadelen voor de concurrent. Dat komt omdat jouw kwaliteitsscore in Google heel laag zal zijn. Dit komt door de factoren aan de hand waarvan Google deze vaststelt en heeft bijvoorbeeld te maken met de relevantie van de advertentie en de mate waarin de bestemmingspagina voldoet aan de verwachtingen van de zoeker.
Dit zal laag zijn, want ze zoeker is immers niet naar jouw bedrijf op zoek, maar naar dat van iemand anders. De click through ratio zal laag zijn en de bounce ratio hoog. Dat maakt adverteren op naam van je concurrent duurder en zorgt voor hogere kosten per conversie.
Als je adverteert op je eigen merknaam, werkt dit omgekeerd en heeft het juist wel een enorm voordeel. De kosten per klik zullen laag zijn, want de kwaliteitsscore is hoog, omdat jouw pagina het relevantste is voor de bezoeker.
Wat kun je doen als een concurrent adverteert op jouw naam?
Als een concurrent adverteert op jouw naam, dan is het verstandig om hiervan melding te maken bij Google. Dit kan eindeloos duren en daarom is het vaak sneller om je concurrent even te bellen of te mailen met de vraag of ze je willen toevoegen als uitsluitingsgrond.
Er is namelijk vaak helemaal geen sprake van opzet, maar gewoon van suggesties van Google zelf, keyword insertion of een marketingbureau dat niet helemaal scherp op de regels let. Of gewoon omdat de concurrent wilde kijken wat er zou gebeuren.
Niet nodig om meteen boos te zijn dus en gewoon kijken of het makkelijk kan worden opgelost. Lukt dat niet, licht Google in en vraag of ze de advertenties willen blokkeren. Hiervoor is wel een merkregistratie nodig.