EAN code kopen

Ontdek waar je op moet letten als je een EAN code wil kopen voor jouw producten, zodat je ze overal ter wereld kan verkopen en traceren.

Wat is een EAN code?

EAN code staat voor Europese Artikelnummering of European Article Numbering. Dit is een streepjescode die wereldwijd wordt geaccepteerd voor het coderen van artikelen voor vereenvoudiging van kassasystemen en voorraadadministratie.

Tegenwoordig zijn RFID en Data Matrix, ook wel QR-code, toegevoegd als standaard identificatiemethode voor producten.

Hoe kan je een EAN code kopen?

Een EAN code kopen kan je eenvoudig online doen. De codes zijn een uitbreiding van de UPC-code en internationaal geaccepteerd via de organisatie GS1. Daarom kan je hiermee werkelijk overal verkopen. Je kunt het zien als een soort legitimatiebewijs voor je producten waarmee je jouw producten overal ter wereld kunt identificeren en volgen. Als je een EAN code gaat aanvragen, moet je een pakket kopen.

Na het bestellen krijg je nummerreeksen, waarmee je zelf de benodigde barcodes kunt maken. Welke pakket EAN-codes je moet aanvragen is afhankelijk van het antwoord op 3 vragen, te weten:

  1. Wil je artikelen, locaties of verzendeenheden coderen?
  2. Wat is de grootte van het assortiment?
  3. Hoeveel varianten bestaan er op elk product?

Na het aanvragen van het code pakket krijgt jouw bedrijf een ondernemingsnummer toegewezen. Dit bedrijfsnummer zorgt ervoor dat je jouw eigen unieke artikelnummers kunt maken. Dit doe je, door een volgnummer en controlegetal toe te voegen aan het bedrijfsnummer.

Hoe werkt een EAN code?

Een EAN-code is opgebouwd uit een bedrijfsnummer, volgnummer en controlegetal. Zo is te identificeren van welk bedrijf het product is en wat de afmetingen, etiketinformatie, afbeeldingen en inhoud van het betreffende product zijn.

Uiteraard wil je dat de producten met een scanner te lezen zijn. Daarom moeten de getallenreeksen worden omgezet in een barcode. De cijfers worden dan streepjes.

Daarnaast bestaat een zogenoemde datapool. Als je bijvoorbeeld levensmiddelen of drogisterijproducten verkoopt of valt binnen de doe-het-zelf categorie, dan delen producenten belangrijke informatie via de GS1 Data source.

Via deze pool wordt niet alleen productinformatie gedeeld, maar ook foto’s en e-commerce data.

Voor de kledingindustrie is een andere tool beschikbaar, de GS1 Fashion Base. Dat voor kleding een andere tool nodig is, komt omdat deze industrie te maken heeft met veelal online verkoop en super snelle wisseling van collecties door de vier seizoenen en modetrends.

Ook voor geneesmiddelen en medicijnen bestaat een manier om het hele traject van productie tot en met patient te traceren.

Tekst gaat verder onder de video.

Is een barcode verplicht?

Een EAN code is verplicht als je jouw producten wilt verkopen op platforms als Bol.com, Amazon of wil leveren aan winkels als CoolBlue. Je moet hiervoor officiële EAN-codes gebruiken om jouw producten te kunnen identificeren.

Dit is niet mogelijk als je zelf barcodes hebt gemaakt via een generator. Deze zijn niet officieel en hiermee kan je jouw producten dus niet aanbieden bij bovengenoemde partijen of vergelijkingssites als Kieskeurig en Beslist.nl.

Waarom is een barcode nodig?

De barcode is nodig als je jouw producten wilt kunnen identificeren, traceren en monitoren van productie tot consument. Daarnaast zijn de codes nodig om informatie te delen met retailers.

Wanneer moet je je EAN code wijzigen?

Als een van de kenmerken van een bestaand product wordt aangepast, dan kan je de EAN code wijzigen, als tenminste een van onderstaande richtlijnen van toepassing is:

  • Kunnen consumenten en/of handelspartners het gewijzigde of nieuwe product onderscheiden van het voorgaande/huidige product?
  • Is er een wettelijke/ dwingende verplichting om consumenten en/of handelspartners van informatie te voorzien?
  • Zijn er gevolgen voor de keten (bijvoorbeeld hoe het product wordt verzonden, opgeslagen of ontvangen)?

Voorbeeld van een EAN code

Een EAN-code bestaat uit 13 cijfers. Deze is opgebouwd uit de bedrijfscode. Voorbeeld van een bedrijfscode is 857291869. Dit zijn acht cijfers. Deze worden opgevolgd door je eigen unieke artikelcode van drie cijfers, gevolgd door een volgnummer van één cijfer. Een EAN-code ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: 8572918690015.

ean code kopen

Conversie optimalisatie

Haal meer uit je website door conversie optimalisatie Online marketing en online groei worden steeds belangrijker. Er wordt steeds meer online gekocht (behoorlijke groeipercentages, zeker ook door deze coronaperiode), maar ook mkb-bedrijven met een website genereren...

Eigen bedrijf starten

Succesvol worden met jouw eigen bedrijf met dit ultieme stappenplanEen eigen bedrijf starten doe je gestructureerd Hoe je een eigen bedrijf kunt starten is een goede vraag, maar niet een vraag waar je een eenduidig antwoord op kunt geven. Wat werkt voor het ene...

Buyer persona

Als ondernemer ben je als het goed is altijd op zoek naar nieuwe manieren om je onderneming te verbeteren. Er zijn zo ontzettend veel manieren om dat te doen dat vooral veel jonge ondernemers door de bomen het bos niet meer zien. Het maken van een profiel van de...

Bloggers inzetten

Heb je net een goede bedrijfsnaam verzonnen om publiek te trekken, blijkt dat dat niet het enige is waarmee je klanten krijgt. We kunnen er niet meer omheen: naast offline en online marketing is er tegenwoordig een andere interessante vorm van marketing die je in kunt...

Webshop beginnen

Wat komt er allemaal kijken bij een webshop beginnen? Steeds meer mensen kiezen ervoor om een eigen bedrijf te starten. Zo telt Nederland sinds begin dit jaar meer dan 2 miljoen ondernemingen. Volgens de kamer van koophandel waren er nooit eerder zoveel bedrijven in...

Video adverteren

Video adverteren is eén van de snelst toenemende mogelijkheden van digitaal adverteren. Met jaarlijkse uitgaven van meer dan een miljard dollar is het duidelijk dat er enorme bedragen omgaan in video advertising en dit bedrag zal alleen maar toenemen. Dit type...

Merkidentiteit

Het is essentieel om een ​​manier te vinden om ​​concurrentievoordeel voor je bedrijf te creëren. Operationeel succes hangt grotendeels af van de merkidentiteit van het bedrijf ten opzichte van de doelgroep. Het logo speelt daarbij een cruciale rol om een blijvende...

Geschikte domeinnaam

tips voor het kiezen van een geschikte domeinnaamAls startende ondernemer moet je met veel zaken rekening houden. Ook voor bedrijven die enkel online actief zijn, komen veel dingen kijken. Zo moet de domeinnaam van je website pakkend en zo duidelijk mogelijk zijn. In...

Logo redesignen

Waarom zou je je logo redesignen? Een logo is een belangrijk onderdeel (van het merk) van een bedrijf en heeft een aanzienlijke invloed op de publieke perceptie van een bedrijf. Het logo is zelfs een van de belangrijkste merkinvesteringen die je als bedrijf kunt doen....

Verkopen op Amazon

Controleer gratis of jouw merk te registreren is voor verkoop op Amazon Hoe werkt verkopen op Amazon? Verkopen op Amazon werkt in vier stappen, te weten: Marktonderzoek Vindbaarheid Sessies Optimaliseren Zo moet bepaald worden hoeveel vraag naar een product is, moet...

Intellectueel eigendom topics

Merkregistratie » Auteursrecht » Inbreuk » Kwekersrecht

» Modelregistratie » Merkenrecht