blog header

EAN code

Wat is een EAN code?

EAN code staat voor Europese Artikelnummering of European Article Numbering. Dit is een streepjescode die wereldwijd wordt geaccepteerd voor het coderen van artikelen voor vereenvoudiging van kassasystemen en voorraadadministratie.

Tegenwoordig zijn RFID en Data Matrix, ook wel QR-code, toegevoegd als standaard identificatiemethode voor producten.

Hoe kan je een EAN code kopen?

Een EAN code kopen kan je eenvoudig online doen. De codes zijn een uitbreiding van de UPC-code en internationaal geaccepteerd via de organisatie GS1. Daarom kan je hiermee werkelijk overal verkopen. Je kunt het zien als een soort legitimatiebewijs voor je producten waarmee je jouw producten overal ter wereld kunt identificeren en volgen. Als je een EAN code gaat aanvragen, moet je een pakket kopen.

Na het bestellen krijg je nummerreeksen, waarmee je zelf de benodigde barcodes kunt maken. Welke pakket EAN-codes je moet aanvragen is afhankelijk van het antwoord op 3 vragen, te weten:

  1. Wil je artikelen, locaties of verzendeenheden coderen?
  2. Wat is de grootte van het assortiment?
  3. Hoeveel varianten bestaan er op elk product?

Na het aanvragen van het code pakket krijgt jouw bedrijf een ondernemingsnummer toegewezen. Dit bedrijfsnummer zorgt ervoor dat je jouw eigen unieke artikelnummers kunt maken. Dit doe je, door een volgnummer en controlegetal toe te voegen aan het bedrijfsnummer.

Hoe werkt een EAN code?

Een EAN-code is opgebouwd uit een bedrijfsnummer, volgnummer en controlegetal. Zo is te identificeren van welk bedrijf het product is en wat de afmetingen, etiketinformatie, afbeeldingen en inhoud van het betreffende product zijn.

Uiteraard wil je dat de producten met een scanner te lezen zijn. Daarom moeten de getallenreeksen worden omgezet in een barcode. De cijfers worden dan streepjes.

Daarnaast bestaat een zogenoemde datapool. Als je bijvoorbeeld levensmiddelen of drogisterijproducten verkoopt of valt binnen de doe-het-zelf categorie, dan delen producenten belangrijke informatie via de GS1 Data source.

Via deze pool wordt niet alleen productinformatie gedeeld, maar ook foto’s en e-commerce data.

Voor de kledingindustrie is een andere tool beschikbaar, de GS1 Fashion Base. Dat voor kleding een andere tool nodig is, komt omdat deze industrie te maken heeft met veelal online verkoop en super snelle wisseling van collecties door de vier seizoenen en modetrends.

Ook voor geneesmiddelen en medicijnen bestaat een manier om het hele traject van productie tot en met patient te traceren.

Tekst gaat verder onder de video.

Is een barcode verplicht?

Een EAN code is verplicht als je jouw producten wilt verkopen op platforms als Bol.com, Amazon of wil leveren aan winkels als CoolBlue. Je moet hiervoor officiële EAN-codes gebruiken om jouw producten te kunnen identificeren.

Dit is niet mogelijk als je zelf barcodes hebt gemaakt via een generator. Deze zijn niet officieel en hiermee kan je jouw producten dus niet aanbieden bij bovengenoemde partijen of vergelijkingssites als Kieskeurig en Beslist.nl.

Waarom is een barcode nodig?

De barcode is nodig als je jouw producten wilt kunnen identificeren, traceren en monitoren van productie tot consument. Daarnaast zijn de codes nodig om informatie te delen met retailers.

Wanneer moet je je EAN code wijzigen?

Als een van de kenmerken van een bestaand product wordt aangepast, dan kan je de EAN code wijzigen, als tenminste een van onderstaande richtlijnen van toepassing is:

  • Kunnen consumenten en/of handelspartners het gewijzigde of nieuwe product onderscheiden van het voorgaande/huidige product?
  • Is er een wettelijke/ dwingende verplichting om consumenten en/of handelspartners van informatie te voorzien?
  • Zijn er gevolgen voor de keten (bijvoorbeeld hoe het product wordt verzonden, opgeslagen of ontvangen)?

Voorbeeld van een EAN code

Een EAN-code bestaat uit 13 cijfers. Deze is opgebouwd uit de bedrijfscode. Voorbeeld van een bedrijfscode is 857291869. Dit zijn acht cijfers. Deze worden opgevolgd door je eigen unieke artikelcode van drie cijfers, gevolgd door een volgnummer van één cijfer. Een EAN-code ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: 8572918690015.

Eigen merk beginnen

Eigen merk beginnen

Je eigen merk beginnen is mooi en spannend, dus ontdek met dit stappenplan waar je op moet letten bij het starten van je eigen merk.

Adverteren merknaam concurrent

Adverteren merknaam concurrent

Adverteren op de merknaam van een concurrent mag, maar is wel aan strenge regels gebonden, dus check hier wat mag en of het verstandig is.

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat de verhouding bezoekers die een bepaalde actie uitvoeren wordt verbeterd door nu wel te converteren.

Eigen bedrijf starten

Je eigen bedrijf starten geeft je super veel vrijheid en met dit stappenplan wordt het beginnen van je eigen bedrijf ook echt een succes.

Buyer persona

Buyer persona is de term voor de karakterisering van een bepaald type klant en daarom ontzettend belangrijk binnen marketing.

Bloggers inzetten

Het inzetten van bloggers voor je merk is een marketingmethode om je doelgroep te bereiken op een hele persoonlijke manier en met hoge conversie ratio’s.

Webshop beginnen

Een webshop beginnen is niet moeilijk, maar winst maken wel, dus ontdek in 5 stappen waar je op moet letten als je een webshop gaat starten.

Video adverteren

Video adverteren is één van de snelst toenemende mogelijkheden van digitaal adverteren met jaarlijkse uitgaven van meer dan één miljard.

Merkidentiteit

Ontdek de beste tips voor creëren van merkidentiteit met een logo om een manier te vinden om concurrentievoordeel voor je bedrijf te behalen.

Geschikte domeinnaam

Een geschikte domeinnaam is essentieel als je een bedrijf gaat beginnen, omdat het jouw unieke adres op internet is en het je vindbaar maakt.

Intellectueel eigendom topics

Merkregistratie » Auteursrecht » Inbreuk » Kwekersrecht

» Modelregistratie » Merkenrecht