Hoe kies je een geschikte domeinnaam?

tips voor het kiezen van een geschikte domeinnaam

Als startende ondernemer moet je met veel zaken rekening houden. Ook voor bedrijven die enkel online actief zijn, komen veel dingen kijken. Zo moet de domeinnaam van je website pakkend en zo duidelijk mogelijk zijn. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je een geschikte domeinnaam kiest en waar je op moet letten.

Zoekwoord verwerken in domein?

Uiteindelijk is het de bedoeling om met je website bezoekers te trekken om zo omzet en winst te behalen.  Om dit te kunnen bewerkstelligen kunnen zoekmachines je helpen. Door namelijk goede posities te krijgen op zoekwoorden met een hoog zoekvolume, die bovendien relevant is aan je bedrijf, kan er verkeer naar je website worden genereerd. Dit is echter lastig.

Er zijn namelijk veel andere bedrijven die op hetzelfde zoekwoord een goede positie willen behalen. Vroeger werd vaak het zoekwoord waarop bedrijven wilden ‘ranken’ in de domeinnaam verwerkt. Denk aan prepaidsimkaarten.nl of auto.nl.

Vroeger was dit ook een goede tactiek. Tegenwoordig zijn zoekmachines echter veel slimmer en is het niet meer nodig om per se het zoekwoord in de domein te verwerken. Wel is het belangrijk dat de content op de website perfect geschreven. Wel geeft een zoekwoord in een domein direct aan waar de website over gaat of wat het aanbiedt.

Is de domeinnaam al bezet?

Het kan voorkomen dat de domeinnaam die je had gekozen, al bezet is. Er zijn immers ontelbaar veel websites te vinden met een Nederlands domein. Om je te helpen met het vinden van een domeinnaam zijn er verschillende websites waarbij je kan achterhalen of het domein al bezet is. Eén van die websites is Combell.

Bij dit bedrijf kan je ook het domeinnaam daadwerkelijk registreren en bovendien kan je hier ook hosting afnemen. Een website kan namelijk niet draaien zonder een hosting. We hebben Combell getest en het biedt een snelle en veilige hosting aan.

Kortom, een domeinnaam is dus niet iets wat je in een aantal minuten bedenkt. Er moet goed over na worden gedacht om een pakkende en duidelijke domeinnaam te kiezen. Bovendien zijn veel domeinnamen al bezet en wordt het nog lastiger gemaakt voor startende ondernemers.

domeinnaam beschikbaar

Conversie optimalisatie

Haal meer uit je website door conversie optimalisatie Online marketing en online groei worden steeds belangrijker. Er wordt steeds meer online gekocht (behoorlijke groeipercentages, zeker ook door deze coronaperiode), maar ook mkb-bedrijven met een website genereren...

Eigen bedrijf starten

Succesvol worden met jouw eigen bedrijf met dit ultieme stappenplanEen eigen bedrijf starten doe je gestructureerd Hoe je een eigen bedrijf kunt starten is een goede vraag, maar niet een vraag waar je een eenduidig antwoord op kunt geven. Wat werkt voor het ene...

Buyer persona

Als ondernemer ben je als het goed is altijd op zoek naar nieuwe manieren om je onderneming te verbeteren. Er zijn zo ontzettend veel manieren om dat te doen dat vooral veel jonge ondernemers door de bomen het bos niet meer zien. Het maken van een profiel van de...

Bloggers inzetten

Heb je net een goede bedrijfsnaam verzonnen om publiek te trekken, blijkt dat dat niet het enige is waarmee je klanten krijgt. We kunnen er niet meer omheen: naast offline en online marketing is er tegenwoordig een andere interessante vorm van marketing die je in kunt...

Webshop beginnen

Wat komt er allemaal kijken bij een webshop beginnen? Steeds meer mensen kiezen ervoor om een eigen bedrijf te starten. Zo telt Nederland sinds begin dit jaar meer dan 2 miljoen ondernemingen. Volgens de kamer van koophandel waren er nooit eerder zoveel bedrijven in...

Video adverteren

Video adverteren is eén van de snelst toenemende mogelijkheden van digitaal adverteren. Met jaarlijkse uitgaven van meer dan een miljard dollar is het duidelijk dat er enorme bedragen omgaan in video advertising en dit bedrag zal alleen maar toenemen. Dit type...

Merkidentiteit

Het is essentieel om een ​​manier te vinden om ​​concurrentievoordeel voor je bedrijf te creëren. Operationeel succes hangt grotendeels af van de merkidentiteit van het bedrijf ten opzichte van de doelgroep. Het logo speelt daarbij een cruciale rol om een blijvende...

Logo redesignen

Waarom zou je je logo redesignen? Een logo is een belangrijk onderdeel (van het merk) van een bedrijf en heeft een aanzienlijke invloed op de publieke perceptie van een bedrijf. Het logo is zelfs een van de belangrijkste merkinvesteringen die je als bedrijf kunt doen....

EAN code

Ontdek waar je op moet letten als je een EAN code wil kopen voor jouw producten, zodat je ze overal ter wereld kan verkopen en traceren.Wat is een EAN code? EAN code staat voor Europese Artikelnummering of European Article Numbering. Dit is een streepjescode die...

Verkopen op Amazon

Controleer gratis of jouw merk te registreren is voor verkoop op Amazon Hoe werkt verkopen op Amazon? Verkopen op Amazon werkt in vier stappen, te weten: Marktonderzoek Vindbaarheid Sessies Optimaliseren Zo moet bepaald worden hoeveel vraag naar een product is, moet...