Logo laten ontwerpen
Voorkom dat je hoge kosten maakt als je een logo gaat laten maken en zorg met onze 6 tips dat je een sterk logo krijgt dat je ook kunt beschermen als je het hebt laten maken.
Hoe kan je een logo ontwerpen?
Als je een logo voor je bedrijf wil laten ontwerpen, dan kan je dat natuurlijk zelf doen als je handig bent met de software die daarvoor beschikbaar is, maar je kan ook een ontwerp laten maken door specialisten. In beide gevallen is het belangrijk dat je zorgt dat je de rechten hebt of krijgt over de afbeeldingen die worden gebruikt.
Waar kan je een logo laten ontwerpen?
Een professioneel logo laten ontwerpen kan het beste via een reclamebureau. Met professionele tools, goede software en creatieve jongens en meiden kan een logo worden ontworpen dat voldoet aan jouw hoge standaarden. Dit is vaak beter dan via een wedstrijd of het laten maken door studenten die er verstand van zeggen te hebben. Je bent in die laatste gevallen toch minder zeker van een passend eindresultaat.
Ook komt het vaak voor dat afspraken minder duidelijk zijn. Bijvoorbeeld hoe vaak je een aanpassing kan laten doen voordat je tevreden bent en wat de kosten zijn als je na het aantal afgesproken keren feedback toch nog wat wil laten aanpassen.
Wat zijn de kosten van een logo laten maken?
Als je online een logo laat maken, dan kunnen de kosten erg meevallen. De prijs die je moet betalen is dan vaak afhankelijk van het aantal revisies dat toegestaan is, maar ook wie de rechten krijgt en of je het bijvoorbeeld commercieel mag gebruiken en een bron bestand krijgt, zodat je het naar eigen wens kan bewerken in de toekomst. Tot slot zijn de kosten vaak hoger als je een vector bestand, hoge resolutie en transparante versie wil laten maken.
6 tips als je een logo laat maken
Als je een logo gaat ontwerpen, dan is het belangrijk dat je aan een aantal zaken denkt. Dan weet je zeker dat het voldoet aan alle eisen van een sterk en herkenbaar logo.
Juist daarom hebben wij 6 tips voor het ontwerpen van logo’s opgesteld. Die mag je gebruiken als je zelf een logo gaat maken, maar natuurlijk ook als je dit door een reclamebureau laat doen.
1. Makkelijk te herkennen
Basisregel is dat een logo op zichzelf moet kunnen staan, zonder merknaam erbij. Ook dan moet je het als merk kunnen herkennen. Bij hele ingewikkelde logo’s zal dat lastig zijn. Mooi voorbeeld is de Nachtwacht. Dat schilderij werd ooit – bij wijze van test – ingediend als logo voor een merk Strontium. Hiermee werd destijds een uitspraak uitgelokt of dergelijk cultureel erfgoed als merk te beschermen zou kunnen zijn.
Mooie uitkomst was dat daar niet eens op werd ingegaan. Het “logo” werd geweigerd omdat het te ingewikkeld zou zijn.
Bij een logo laten ontwerpen moet je er dus op letten dat hiertussen een goede balans bestaat.
2. Goed te beschermen
Een logo staat vaak naast een woordmerk. Zeg maar de bedrijfsnaam of de naam van het product of de dienst. Zeker als het gaat om een beschrijvend merk wordt vaak gekozen om een logo toe te voegen. Juist om dan toch een bepaalde mate van bescherming te kunnen krijgen.
Als het logo dan ook beschrijvend is, bijvoorbeeld een televisie voor een multimedia webshop, dan voegt het logo geen onderscheidend vermogen toe en wordt het merk alsnog geweigerd.
Ook moet je er op letten dat je er geen vlaggen van landen of wapens van woonplaatsen in verwerkt of bepaalde algemene tekens gebruikt. Zo is bijvoorbeeld een “V-teken” dat zou kunnen aangeven dat het om een goed merk gaat niet voldoende. Je kunt dergelijke algemene tekens niet opeisen en dus is het onverstandig om zo’n logo te laten ontwerpen.
3. Zorg dat je de rechten krijgt
Standaard nemen ontwikkelaars van logo’s in hun overeenkomst of algemene voorwaarden op dat zij de rechten houden. Dit gebeurt om een stok achter de deur te hebben als de klant onverhoopt niet betaalt. Zij kunnen dan hun rechten inroepen en gebruik door de niet-betalende klant stopzetten.
Sterke stok, zeker. Maar op zich wel gek. Daarom is het aan te raden om met de designer af te spreken dat het auteursrecht wordt overgedragen op het moment dat de opdracht is afgerond en ook betaald is.
4. Onderscheidend vermogen
Om geregistreerd te kunnen worden is het noodzakelijk dat een logo onderscheidend vermogen heeft. Een simpele duim omhoog of kader om een beschrijvende naam heen is niet voldoende. Een kader om een niet beschrijvende naam kan juist heel krachtig zijn en zo’n logo laten ontwerpen is in zulke gevallen dus gewoon een goed idee.
5. Voorkom verwarring
Het klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk om een logo te laten maken dat net even anders is dan dat van een populaire concurrent of van een bekend merk. Misschien kan je dan een klein beetje meeliften op hun bekendheid.
En dat is echt heel onderstandig. Dit heet aanhaken en vroeg of laat levert dat gedonder op. Als het vriendelijk gaat, ontvang je een brief met een waarschuwing en krijg je de kans op vrijwillig te stoppen met het gebruik van het beeldmerk.
Het kan alleen ook zo zijn dat ze vinden dat je merkinbreuk pleegt en dan wordt vaak direct een schadevergoeding gevorderd.
6. Stock logo
Stock logo’s zijn beeldelementen die je kan kopen bij heel veel websites op internet. Je krijgt dan makkelijk en heel goedkoop een logo, maar wat veel mensen niet weten is dat je in de meeste gevallen niet alle rechten krijgt. Ook al wordt gezegd van wel, je krijgt feitelijk een licentie op het teken.
Daarnaast worden dergelijke logo’s echt niet alleen aan jou verkocht. Heel erg veel organisaties kopen deze helaas, want heel eerlijk… Je bent dan dus niet meer echt onderscheidend en als je echt pech hebt, begint een concurrent met hetzelfde logo.
Dan weten je klanten niet meer bij wie ze nou daadwerkelijk kopen en dat kost je klanten en je reputatie. Niet echt een fijne gedachte.