blog header

Conversie optimalisatie

Haal meer uit je website door conversie optimalisatie

Online marketing en online groei worden steeds belangrijker. Er wordt steeds meer online gekocht (behoorlijke groeipercentages, zeker ook door deze coronaperiode), maar ook mkb-bedrijven met een website genereren steeds meer leads en aanvragen via internet.

Vooral de grote bedrijven (zoals Coolblue, Wehkamp, bol.com) hebben hun online marketingzaakjes voor elkaar. Nu begint dit inzicht ook langzaam in te dalen bij mkb-websites met een shop, merk of bedrijf. Maar wanneer je goed kijkt, lijken de websites van mkb-bedrijven nog vaak op online brochures / visitekaartjes.

Conversie optimalisatie voor mkb-bedrijven

Terwijl het anno 2021 echt wel tot de mogelijkheden behoort om als ‘klein’ bedrijf je vruchten uit online / internet te plukken. Daarover gaat dit artikel. Meer uit je website halen door conversie optimalisatie.

In dit artikel geef ik een aantal belangrijke tips (die je verder kunnen helpen meer uit je website te halen. Of het nu een zakelijke bedrijvenwebsite is, een merkenwebsite of een webshop. Deze tips gelden voor alle.

Definitie conversie optimalisatie

Even in het kort de definitie van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie is een containerbegrip voor verschillende activiteiten die je kunt verrichten om de verhouding van bezoekers die een bepaalde actie uitvoeren (bijvoorbeeld een product kopen, offerte aanvragen etc.) te verbeteren.

In marketingtermen heb je het dan over een conversie (een telefoontje, een ingevuld formulier, een offerteaanvraag, een bestelling etc.).

Subconversiekengetallen

Conversie optimalisatie heeft als doel meer conversies te behalen. Maar ook is het erg handig om je Google Analytics-account regelmatig te raadplegen. Want wanneer je werkt aan conversie, zul je ook moeten werken aan de subconversiekengetallen eronder:

  • Het bouncepercentage: als mensen je website bezoeken maar niet doorklikken, dan ‘bouncen’ ze. Een hoog bouncepercentage zegt dan iets over de kwaliteit van je site, maar ook over de kwaliteit van je bezoekers.
  • Gemiddelde sessieduur: als bezoekers zich meer welkom voelen, interessante content vinden / lezen, blijven ze vaak langer. Een langere sessieduur verhoogt de kans op een hogere conversieratio.

Het is dus goed om beide kengetallen bij de acties die je verricht in de gaten te houden.

conversie optimalisatie

6 conversie optimalisatie tips

Hoe verhoog je nu de conversie van je website, zodat je er meer conversies uithaalt? Hier mijn 6 tips. Deze tips stoelen op 14 jaar ervaring als conversie optimalisatie specialist en meer dan 500 bedrijfscases.

  1. Werk aan positionering

Het grootste deel van bezoekers van mkb-websites / -shops zijn nieuwe bezoekers (bij bol.com bijvoorbeeld ligt dit juist andersom). Dat maakt het ook zo belangrijk om de nieuwe bezoeker op te warmen / welkom te heten. Het is daarom zeer belangrijk om de nieuwe bezoekers te vertellen wie je bent, wat je doet, waar je kracht ligt en waarom je beter bent dan collega’s in de markt. Ik noem dit positionering. Kleur bekennen online!

Het is raadzaam om dit prominent in je website te brengen. Het liefst op generieke plaatsen. Zoals in de header van je site, in blokken, in de footer en verwerkt in de copy.

  1. Werken met unique selling points

Een onderdeel van online positionering is werken met mooie USP’s. Dit zijn 3 of 4 trefwoorden die heel duidelijk maken waar je bent. In bijna alle cases die ik de laatste 14 jaar heb gedaan, was dit een onderdeel waaraan weinig aandacht besteed was. USP’s kunnen heel goed boven in de header geplaatst worden, maar ook op andere handige plaatsen in de website en ook in de handtekening onder je mail.

  1. Online verleiden

Ook dit punt is zeer belangrijk binnen de mix van conversie optimalisatie. Heel veel sites besteden hier nog geen aandacht aan. Er staan lappen met teksten, ze gaan over het bedrijf en niet over de bezoeker, om over werving nog maar te zwijgen.

Online verleiden doe je met wervende webteksten. Teksten die de bezoeker aanspreken en opwarmen. Teksten die geschreven zijn voor de bezoeker en gaan over het resultaat van je aanbod. Veel wordt er nog geschreven over het proces, maar bezoekers willen een oplossing voor hun probleem lezen / horen. Online verleiden doet direct wat met de gemiddelde sessieduur.

  1. Conversie door kwalitatief bezoek

Conversie optimalisatie richt zich niet alleen op het verbeteren van de site / shop zelf. Ook de verkeerskanalen hebben invloed op de conversieratio. In de 14 jaar dat ik dit werk doe, zie ik altijd dat organisch verkeer (bezoekers die zoeken in zoekmachines) het meest kwalitatief zijn. Ze hebben vaak een directe koopintentie. Dus: inzetten op dit kanaal (SEO / linkbuilding) is aantrekken van kwalitatieve bezoekers die sneller converteren.

Even kort, want dit valt buiten de directe scope van dit artikel. SEO op hoofdlijnen betekent een nette, moderne, snelle, veilige website, met mooie SEO-content (goede trefwoorden, juiste implementatie) en daarna linkbuilding. Kwalitatieve linkjes naar je site die de kracht / waarde van je site verhogen.

  1. Maak conversiepaden in je site / shop

Een conversiepad is een route door je website / shop die je faciliteert. Zo is het goed (ook voor SEO-doeleinden) om veel intern te linken. Naar andere trefwoordpagina’s, maar vooral ook naar je belangrijkste aanbod, contactformulier etc. Bij deze conversiepaden horen ook heldere CTA-buttons (call to action-buttons). Die bezoekers helpen het websitescript te volgen en uiteindelijk bij doelpagina’s uit te komen. Je helpt je bezoeker een handje bij welk pad hij mag volgen.

  1. Heb de basis voor elkaar

Veel mkb-websites / -shops zijn nog zo traag als het maar kan, of nog niet helemaal goed geoptimaliseerd voor mobiel (dat ieder jaar stijgt), lijken nog op online folders / visitekaartjes en zijn soms zo propvol met teksten en navigatie dat je niet kunt vinden wat je zoekt of zijn nog geeneens https beveiligd. De basis voor elkaar hebben, is zorgen dat bezoekers niet snel afhaken om een van deze redenen (ook voor SEO-doeleinden is dit belangrijk).

optimale conversie

De 6 tips hierboven geven een eerste idee wat er mogelijk is met conversie optimalisatie. Deze 6 tips zijn ter kennismaking. Er kunnen wel 100 tips zijn en ieder bedrijf, iedere website / shop heeft zo weer zijn eigen online marketingbenodigdheden.

Kun je hulp gebruiken met conversie optimalisatie?

Wil jij ook aan de slag met conversie optimalisatie voor jouw website? Kijk dan eens op mijn website. Ik ben conversiespecialist voor het mkb sinds 2007. Ik hoop dat deze tips je aan het denken hebben gezet. Heb je een vraag, laat het me weten.

conversie optimaliseren
Eigen lijn wasstrips

Eigen lijn wasstrips

Hoe Zet je een Eigen Lijn Wasstrips Op? De vraag naar milieuvriendelijke en duurzame producten groeit, en wasstrips – een innovatieve, afvalvrije oplossing voor het wassen van kleding – winnen snel aan populariteit. Deze markt biedt een uitstekende kans voor...

Eigen voedingssupplementen lijn

Eigen voedingssupplementen lijn

Hoe Zet je een Eigen Lijn Voedingssupplementen Op? De markt voor voedingssupplementen kopen groeit wereldwijd snel, gedreven door een toenemende focus op gezondheid en welzijn. Voor ondernemers biedt dit een uitstekende kans om een eigen lijn voedingssupplementen op...

Verkopen via marketplaces

Verkopen via marketplaces

Succesvol verkopen via marketplaces doe je volgens een gestructureerd stappenplan met deze tips voor meer omzet, groei en winst.

Soorten merken

Soorten merken

Er zijn 11 soorten merken, maar niet alle worden veel gebruikt en daarom is het goed om te ontdekken welk soort merk je moet indienen.

TM teken

TM teken

Het TM teken mag je in Nederland gebruiken, maar het heeft geen enkele juridische waarde, dus het is de vraag welk nut het heeft.

Eigen horlogemerk starten

Eigen horlogemerk starten

Je eigen horlogemerk starten doe je door het volgen van ons stappenplan, zodat je zeker weet dat je alles succesvol kunt opzetten.

Merkenregister

Merkenregister

Registratie in het merkenregister kan met merken die aan bepaalde voorwaarden voldoen, zodat ze niet geweigerd worden op onderscheidend vermogen.

Eigen cosmeticamerk starten

Eigen cosmeticamerk starten

Als je jouw eigen cosmeticamerk gaat starten, dan is de belangrijkste stap naar succes de keuze of je zelf ontwikkelt of dit uitbesteedt.