Wat is de definitie van een individueel merk?

Artikel 2.1 BVIE geeft aan dat de benamingen, tekeningen, afdrukken, stempels, letters, cijfers, vormen van waren of van verpakking en alle andere voor grafische voorstelling vatbare tekens, die dienen om de waren of diensten van een onderneming te onderscheiden als individuele merken worden beschouwd.

Overigens kunnen tekens die uitsluitend bestaan uit een vorm die door de aard van de waar wordt bepaald, die een wezenlijke waarde aan de waar geeft of die noodzakelijk is om een technische uitkomst te verkrijgen niet als merk worden beschouwd, maar kan een geslachtsnaam weer wel als individueel merk dienen.

Wat zijn voorbeelden van een individuele merknaam?

Door de harmonisatie in het merkenrecht, staat de eis dat een merk grafisch moet zijn voor te stellen ook in artikel 2.1 BVIE. Dit vereiste is alleen sinds de laatste rechtspraak niet meer nodig en daarom komen veel meer merken in aanmerking voor bescherming.

Sinds het Sieckmann-arrest was het namelijk zo dat een merk dat niet visueel waarneembaar is een merk kan zijn als het wel een grafische voorstelling kan zijn. Naast woord- en beeldmerken kan een kleur dus ook een merk zijn. De volgende voorbeelden kunnen dus merken zijn:

  • woordmerk
  • beeldmerk
  • kleuren
  • klanken
  • geuren
  • tastmerken
  • gebaren
  • vormen
  • titels
  • slagzinnen
  • adressen
  • domeinnamen
  • telefoonnummers
  • portretmerken
Individueel merk
Waarom zou je kiezen voor een individueel merk?

Een individueel merk geeft je een monopolie op jouw naam, logo of andere vorm van mogelijke merken. Zo kan je voorkomen dat concurrentie met jouw merk aan de haal gaat en profiteert van alle tijd en energie die jij stopt in de naamsbekendheid. Ook kan het schade toebrengen aan jouw reputatie als anderen deze ook gebruiken en daarmee voor verwarring zorgen.

Dit kun je goed voorkomen door jouw merknaam of logo te vast te leggen.

Wat zijn de voordelen van individuele merken?
Het grote voordeel van een individueel merk is de beschermingsomvang. Het geeft je 10 jaar merkenrecht en daarmee een monopolie op het soort merk dat je registreert. Overigens kun je dit na de periode van 10 jaar altijd telkens opnieuw verlengen waardoor je eigenlijk eeuwig beschermd kunt zijn.
Wat zijn de nadelen van dit soort merken?

Het grote nadeel van een individueel merk is dat het op een later moment nietig verklaard kan worden of dat verval kan worden ingeroepen.

Je raakt als merkhouder dan jouw rechten kwijt.