088-2333334

Huisstijl laten ontwerpen

Als je een huisstijl wilt laten ontwerpen dan moet je voorkomen dat je veel tijd en geld stopt in iets dat niet te beschermen is, dus zorg er vanaf het begin voor dat je een pakkende identiteit krijgt die volledig past bij het verhaal achter jouw producten of diensten.

Wat zijn de kosten van een huisstijl laten ontwerpen?

De kosten van het laten ontwerpen van een huisstijl zijn afhankelijk van de situatie. Als een volledig nieuwe look and feel moet worden ontwikkeld, dan komt daar meer bij kijken dan wanneer de stijl van een enkel product moet worden ontwikkeld.

Een nieuwe huisstijl ontwikkelen moet namelijk in lijn zijn met de gedachte achter een merk. Het vertellen van een verhaal kan belangrijk zijn, maar ook herkenbaarheid speelt een rol. Daar wringt het nog wel eens tussen juridische en marketingtechnische belangen. Een nieuwe huisstijl laten ontwerpen door de afdeling marketing moet daarom altijd in overleg met de juridische afdeling.

Voor de beste balans daartussen geven we je vijf tips.

huisstijl laten ontwikkelen

Ons bureau

MerkenSpot is een lekker jong en informeel merkenbureau waar we dagelijks te maken krijgen met de ontwikkeling van nieuwe merken. Niet alleen om te beschermen, maar ook om de huisstijl te ontwikkelen.

5 tips waar je op moet letten als je een nieuwe huisstijl laat ontwikkelen

Omdat de huisstijl voor veel bedrijven een essentieel onderdeel vormt van hun marketing en communicatie, is de ontwikkeling ervan een belangrijk aspect. Wij geven daarom 5 tips voor het ontwerpen van een huisstijl.

1. Herkenbaarheid

Klinkt als een open deur, maar een merk en daarmee de huisstijl, moet herkenbaar zijn. Toch gaat het juist hier vaak mis, omdat men denk dat een merk iets moet zeggen over wat je voor producten of diensten gaat leveren. Een voorbeeld laat goed zien waarom dat juist vaak niet werkt.

Stel dat je kiest voor het merk “de beste makelaar”, dan kan je reclame maken wat je wil, maar je zal nooit als merk herkenbaar worden. Maak je een radioreclame en je hoort in de auto “de beste makelaar”, dan kom je er later als je op internet gaat zoeken al snel achter dat er 4,6 miljoen resultaten zijn. Geen idee welk bedrijf dan achter die reclame zat.

Daarom is het verstandig om een woordmerk te kiezen welke aanverwant is of niks zegt over de waren of diensten die worden geleverd. De bijvoorbeeld aan de naam Spaghetti voor kinderkleding. Een goed te onthouden woord, terwijl het niks zegt over je producten. Het kost dan iets meer aan marketing voordat het grote publiek de naam linkt aan kleding, maar als dat eenmaal zo is, heb je een supersterk merk. Hij is namelijk ook goed te beschermen.

~

2. Bescherming

Marketing alleen is niet genoeg. Althans, als je een naam laat groeien, dan dan wil je namelijk niet dat anderen jouw merk gebruiken zonder jouw toestemming of het zelfs misbruiken door nep producten te verkopen.

Om die reden is het belangrijk om een merknaam te kiezen die je jezelf helemaal kan toe eigenen. Waar je dus het alleenrecht of een monopolie op kunt krijgen. Dit kan niet bij beschrijvende namen. Goed voorbeeld hierbij is Apple. Dit kan je wel vastleggen voor telefoons en computers, maar niet voor groente of fruit en als groenteman. Daarnaast kun je denken aan Diesel. Perfect voor kleding, maar niet als je brandstof gaat verkopen.

Het is dus zaak om een goede balans te vinden tussen onderscheidend vermogen als juridisch aspect en herkenbaarheid met het oog op marketing.

q

3. Verwarringsgevaar

Voordat je aan de slag gaat om je producten of diensten aan de man te brengen, is het belangrijk om goed te onderzoeken of het teken dat je wil gebruiken beschikbaar is. Je wilt namelijk niet in het vaarwater komen van andere bedrijven en daarmee voor verwarring bij de relevante consument zorgen. Dat geeft vroeg of laat gedonder.

Daarnaast zien we heel vaak partijen die willen aanleunen tegen een bekend merk, zodat ze zouden kunnen meeliften op diens reputatie. Dit is heel onverstandig, omdat daar logischerwijs tegen zal worden opgetreden door de merkhouder.

4. Eenvoudig

Eerder bleek al dat een merk te herkennen moet zijn door het publiek om onthouden te kunnen worden. Eenvoudige merken zijn hier perfect voor of anders gezegd ingewikkelde namen zijn moeilijk te onthouden en dus op een later tijdstip op te zoeken. Te eenvoudig is overigens ook niet ideaal. Stel je voor dat jouw merk “L” of “1” is, dan wordt het ontzettend moeilijk om er het alleenrecht op te krijgen en om te blijven hangen in de hoofden van het grote publiek.

5. Hogere verkoopaantallen

Een huisstijl met daaraan gekoppelde tekens om je te onderscheiden zorgen voor betere verkoopcijfers. Nelissen & Meijers heeft hiervoor een onderzoek gedaan waarbij marktonderzoek werd uitgevoerd door personen in een rode polo.

De ene groep droeg een merkloze variant, de andere een polo van Lacoste. Deze laatste groep kreeg tot veertig procent meer respons.

Ook bij de Hartstichting werd een dergelijk methode onderzocht bij collectanten en sollicitanten. Hier bleek dat de sollicitanten een hoger salaris konden eisen en de collectanten tot wel 100 procent meer geld inzamelden.

huisstijl laten ontwerpen

Klaar om te starten?