blog header

Verkopen via Bol

Hoe werkt verkopen via BOL?

Verkopen via BOL kan je zelf regelen in 5 eenvoudige stappen, te weten:
  1. Verkoopaccount aanmaken
  2. Artikelen aanbieden
  3. Artikelen verkopen
  4. Verzenden van de bestelling
  5. Uitbetaling door Bol.com
Artikelen verkopen via bol.com is inderdaad eenvoudig, maar als de handel eenmaal aantrekt, dan zijn er snel kapers op de kust. Zo wordt ons ontzettend vaak gevraagd of partijen hun eigen merk op een white label product uit China mogen zetten om te kunnen verkopen op Bol.com, maar ook wat ze kunnen doen als anderen hun producten of merken verkopen via Bol.com Geen uitgemaakte zaak en daarom gaan we je alles stap voor stap uitleggen.

Waar moet je op letten bij verkopen via bol.com?

Veruit de meeste producten op bol.com zijn van bekende merken als Samsung, Apple of Logitech. Maar sinds Bol.com zich positioneert als online shop-in-shop versie of Amazon achtige partij komen daar ontzettend veel merkloze of white label producten bij. Daar bestaat ontzettend veel onduidelijkheid over bij verkopers. Want mag iemand zomaar dezelfde producten aanbieden als jij en wat sta je juridisch sterk als je jouw naam of logo op bijvoorbeeld telefoonhoesjes drukt? Nou, dat ligt er dus aan. Of het jouw eigen producten zijn en of je misschien wel white label producten hebt ingekocht.

Heb je rechten als je een white label product verkoopt?

Een white label product is een product dat wordt geproduceerd door een fabrikant die door een ander bedrijf wordt verkocht alsof het zijn product is. In de kledingindustrie zie je dit veel, maar ook bij elektronica en bijvoorbeeld tassen of telefoonhoesjes gebeurt het steeds meer. En dat is goed, maar hoe zit het dan als een andere partij precies dezelfde hoesjes gaat verkopen als jij? Dan heb je dus eigenlijk helemaal geen rechten. Want de producten die jij hebt ingekocht mag een andere partij ook verkopen. Je hebt namelijk geen rechten op het model, ontwerp of design, maar er zijn wel mogelijkheden.

Wanneer is sprake van inbreuk op jouw merk bij verkoop via bol?

Er is op een aantal manieren inbreuk mogelijk als je gaat verkopen. Dat is op Bol.com zo, maar natuurlijk ook gewoon als je je eigen winkel of webshop hebt. Goed, ik zie drie mogelijkheden voor inbreuk op Bol.com, namelijk:
  • verkoop van een product met jouw naam erop
  • verkoop van jouw design door anderen
  • gebruik van jouw naam in teksten verkoper
  • gebruik dezelfde of vergelijkbare naam op dezelfde of vergelijkbare producten
Toch kun je hier niet zomaar wat aan doen. Gezien de enorme stijging van het aantal merkregistraties door klanten die verkopen via bol en de gesprekken met hen is ons duidelijk geworden dat BOL alleen wat doet tegen verkopers die inbreuk plegen als je echt een geregistreerd merk hebt.

Wat kun je doen als een ander jouw producten verkoopt op bol.com?

Bol.com is een platform en faciliteert daarmee een mooie marktplaats waarop vraag en aanbod samenkomen. Dit legt Bol en verkoper absoluut geen windeieren, maar het komt nogal eens voor dat anderen proberen mee te liften als een verkopende partij duidelijk succesvol wordt. Je kunt dan alleen optreden als echt sprake is van inbreuk.

Als een ander jouw producten heeft ingekocht om deze vervolgens door te verkopen, dan kun je eigenlijk niks doen. Zij hebben het eerlijk gekocht en verkopen het weer door. Ook als de prijs lager is, dan die van jou is het eigenlijk niet mogelijk hier wat aan te doen.

Wat kun je doen als een ander vergelijkbare producten als die van jou verkoopt?

Dit is een ander verhaal. Als iemand voor verwarring zorgt, omdat ze een uniek design van jou namaken en dit verkopen, dan kun je hier wel degelijk tegen optreden. Dit geldt overigens niet voor producten die je white label hebt ingekocht en waar je jouw eigen naam of logo op hebt gezet.

Wat kun je doen als iemand jouw naam in zijn tekst plaatst op bol.com?

Als een verkopende partij de naam van jouw producten gebruikt om hier voordeel uit te halen of voor verwarring te zorgen bij de consument, dan kun je hier mogelijk wat aan doen. Maar BOL zal niet snel actie ondernemen. Zij doen hier eigenlijk alleen wat aan als je aantoonbaar een geregistreerd merk hebt, dit kan een logo of naam zijn.

Wat kun je doen als iemand dezelfde of een vergelijkbare naam als die van jou gebruikt?

Als je verkoper bent en de naam voor jouw producten is Patsboem, dan is het vervelend als een ander deze naam ook gebruikt. En al helemaal als de naam hetzelfde of vergelijkbaar is en de producten die worden aangeboden ook. Stel dat je hoesjes voor telefoons verkoopt en daar Patsboek op zet, dan wil je natuurlijk optreden tegen iemand die telefoonhoesjes verkoopt met de naam Patsboom erop.

Je kunt hiervan dan melding maken bij Bol.com, maar deze zullen in eerste instantie niet actief meewerken. Hier is het namelijk ook weer van belang dat je kunt aantonen dat jouw merk geregistreerd is en dus daadwerkelijk inbreuk wordt gepleegd op het merkenrecht.

Daarom kiezen steeds meer verkopers op bol.com voor een merkregistratie. Om gepleegde inbreuk te stoppen, maar zeker ook om het te voorkomen.

Wat zijn de kosten van verkopen via bol.com?

Bij bol.com zijn de kosten gebaseerd op vast bedrag en een percentage van de betaling, oftewel commissie. Je betaalt dus niets als je niks verkoopt. De kosten verschillen per product. Zo is het vaste bedrag voor baby- en kinderkleding 1 euro en is het percentage 12%, voor speelgoed is dat 3 euro en 6% en voor sieraden is het vaste bedrag maar 1 euro, maar het percentage wel 25%.

Wat zijn de ervaringen van anderen met verkopen via bol.com?

De ervaring die de meeste van onze klanten met bol.com hebben om te verkopen zijn uiterst positief, maar dan is het dus wel belangrijk dat je jouw rechten goed afdekt. Bijvoorbeeld door het vastleggen van jouw naam en logo.

Eigen merk beginnen

Eigen merk beginnen

Je eigen merk beginnen is mooi en spannend, dus ontdek met dit stappenplan waar je op moet letten bij het starten van je eigen merk.

Adverteren merknaam concurrent

Adverteren merknaam concurrent

Adverteren op de merknaam van een concurrent mag, maar is wel aan strenge regels gebonden, dus check hier wat mag en of het verstandig is.

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat de verhouding bezoekers die een bepaalde actie uitvoeren wordt verbeterd door nu wel te converteren.

Eigen bedrijf starten

Je eigen bedrijf starten geeft je super veel vrijheid en met dit stappenplan wordt het beginnen van je eigen bedrijf ook echt een succes.

Buyer persona

Buyer persona is de term voor de karakterisering van een bepaald type klant en daarom ontzettend belangrijk binnen marketing.

Bloggers inzetten

Het inzetten van bloggers voor je merk is een marketingmethode om je doelgroep te bereiken op een hele persoonlijke manier en met hoge conversie ratio’s.

Webshop beginnen

Een webshop beginnen is niet moeilijk, maar winst maken wel, dus ontdek in 5 stappen waar je op moet letten als je een webshop gaat starten.

Video adverteren

Video adverteren is één van de snelst toenemende mogelijkheden van digitaal adverteren met jaarlijkse uitgaven van meer dan één miljard.

Merkidentiteit

Ontdek de beste tips voor creëren van merkidentiteit met een logo om een manier te vinden om concurrentievoordeel voor je bedrijf te behalen.

Geschikte domeinnaam

Een geschikte domeinnaam is essentieel als je een bedrijf gaat beginnen, omdat het jouw unieke adres op internet is en het je vindbaar maakt.