blog header

Logo redesignen

Waarom zou je je logo redesignen?

Een logo is een belangrijk onderdeel (van het merk) van een bedrijf en heeft een aanzienlijke invloed op de publieke perceptie van een bedrijf. Het logo is zelfs een van de belangrijkste merkinvesteringen die je als bedrijf kunt doen. Het is daarom belangrijk dat je een goed logo hebt, waarmee je direct een goede indruk achterlaat. Voldoet je huidige logo niet? Dan is dat een gemiste kans en moet je overwegen om je logo te veranderen. Maar waarom zou je een logo redesignen? We hebben diverse belangrijke redenen voor je op een rijtje gezet.

1.      Logo is visueel verouderd

De meest gehoorde reden om een logo te veranderen is dat het huidige logo niet meer van deze tijd is, oftewel: de visuele identiteit is verouderd. Toen het logo werd ontworpen was het vast en zeker geweldig en liep je voor op je concurrentie, maar het ziet er nu verouderd uit en schrikt nog net geen mensen af. Er zijn diverse manieren om erachter te komen hoe het logo er wel uit moet komen te zien, zoals het in kaart brengen van actuele trends of je verdiepen in het logo van je concurrenten. Met deze inzichten kun je al een schets maken van je nieuwe logo.

2.      Aanhaken bij concurrenten

Als je werkzaam bent in een branche met veel concurrentie, dan is het logisch om regelmatig naar (goede) concurrenten te kijken. Als zij nieuwe producten toevoegen, dan is dit wellicht ook interessant voor jou. Ditzelfde geldt voor het vernieuwen van een logo. Volgen zij de nieuwe trends en lijk jij een amateur? Dan kun je echt niet achterblijven. Je moet inzetten op het herontwerpen van je logo, want voordat je het weet kiest jouw potentiele klant voor je grootste concurrent en loop jij omzet mis!

logo opnieuw ontwerpen

3.      Logo is niet responsive

Tegenwoordig worden logo’s op diverse manieren gebruikt. Niet alleen op bedrukt promotiemateriaal of op je website, maar ook op social media kanalen. Aangezien deze kanalen met afwijkende formaten werken waarin je logo gepresenteerd word, kan het zo zijn dat je logo wazig word of uit verhouding raakt. Het is daarom van belang dat je nieuwe logo responsive is, zodat je logo zich automatisch schaalt naar het beschikbare formaat. Steeds meer bedrijven hebben de voorkeur voor vierkante logo’s, omdat deze altijd responsive zijn. Het scheelt ook ontwerpkosten wanneer je werkt met een responsive logo.

4.      Logo ontgroeit

Bedrijven veranderen door de jaren heen. Je kunt van missie, visie en doelstellingen veranderen, maar je kunt ook nieuwe producten en diensten toevoegen. Het zijn veranderingen die een goede reden zijn om nog eens kritische naar je logo te kijken. Het logo zou dit moeten ondersteunen, maar vaak is dit niet het geval en moet het logo van een update voorzien worden. Neem bijvoorbeeld Domino’s, waar het woord pizza is weggelaten, omdat Domino’s meer verkoopt dan alleen pizza’s.

 5.      Ingewikkeld logo

Bevat je logo veel complexe elementen dan bestaat de kans dat mensen je logo niet kunnen onthouden. Heb je zo’n logo, waarvan niemand weet waar de focus op ligt, dan moet je een logo redesign overwegen. Als je wilt dat je logo werkt, dan moet het idee erachter duidelijk zijn. Hou daarbij rekening met wat je naar buiten toe wilt communiceren. Dit moet niet ingewikkeld zijn, want een eenvoudig logo is de beste manier om naamsbekendheid te creëren.

Tekst gaat verder onder

Logo redesignen

6.      Bedrijfsnaam verandert

Het komt niet vaak voor, maar een nieuwe bedrijfsnaam is een reden om van logo te veranderen. Daar kunnen diverse redenen aan ten grondslag liggen, zoals een internationale uitbreiding, een fusie of herpositionering. Je ontkomt dan niet aan een nieuwe huisstijl met bijbehorend logo. Veel grote bedrijven gingen je al voor: in de hoogtijdagen van de BlackBerry heette het bedrijf achter de telefoon nog Research In Motion (RIM).

Overweeg je een redesign van je bestaande logo?

Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wij denken graag met je mee! Misschien is het ook eens goed om te kijken naar een vernieuwde huisstijl? Het is belangrijk om up to date te blijven. Neem contact met ons op voor meer informatie.

 

Dit blog is geschreven door Jeroen van der Zwet van JM Promotions

EAN code

EAN code kopen? Ontdek waar je op moet letten als je een barcode wil aanvragen voor je producten, zodat je overal ter wereld kan verkopen.

Verkopen op Amazon

Verkopen op Amazon is enorm populair en met dit stappenplan zorg je ervoor dat je succesvol kan verkopen via Amazon vanuit Nederland.

Bedrijfsnaam bedenken

Bedrijfsnaam bedenken? Ontdek hoe je er voor zorgt dat hij aan alle eisen voldoet zodat het de sterkste handelsnaam is die je kunt verzinnen.

Merknaam bedenken

Merknaam bedenken? Met deze tips ontdek je in 4 stappen hoe je goede merknamen kunt verzinnen en hoe je misbruik ervan voorkomt.

Verkopen via Bol

Ontdek hoe je bij verkopen via Bol voorkomt dat anderen je merk kapen of misbruiken en zorg voor meer omzet bij verkopen op Bol.com.

Kledinglijn beginnen

Kledinglijn beginnen? Dan is het belangrijk dat je hoge kosten voorkomt en ons stappenplan met tips bij het starten van kledinglijnen volgt.

Intellectueel eigendom topics

Merkregistratie » Auteursrecht » Inbreuk » Kwekersrecht

» Modelregistratie » Merkenrecht