blog header

Logo redesignen

Waarom zou je je logo redesignen?

Een logo is een belangrijk onderdeel (van het merk) van een bedrijf en heeft een aanzienlijke invloed op de publieke perceptie van een bedrijf. Het logo is zelfs een van de belangrijkste merkinvesteringen die je als bedrijf kunt doen. Het is daarom belangrijk dat je een goed logo hebt, waarmee je direct een goede indruk achterlaat. Voldoet je huidige logo niet? Dan is dat een gemiste kans en moet je overwegen om je logo te veranderen. Maar waarom zou je een logo redesignen? We hebben diverse belangrijke redenen voor je op een rijtje gezet.

1.      Logo is visueel verouderd

De meest gehoorde reden om een logo te veranderen is dat het huidige logo niet meer van deze tijd is, oftewel: de visuele identiteit is verouderd. Toen het logo werd ontworpen was het vast en zeker geweldig en liep je voor op je concurrentie, maar het ziet er nu verouderd uit en schrikt nog net geen mensen af. Er zijn diverse manieren om erachter te komen hoe het logo er wel uit moet komen te zien, zoals het in kaart brengen van actuele trends of je verdiepen in het logo van je concurrenten. Met deze inzichten kun je al een schets maken van je nieuwe logo.

2.      Aanhaken bij concurrenten

Als je werkzaam bent in een branche met veel concurrentie, dan is het logisch om regelmatig naar (goede) concurrenten te kijken. Als zij nieuwe producten toevoegen, dan is dit wellicht ook interessant voor jou. Ditzelfde geldt voor het vernieuwen van een logo. Volgen zij de nieuwe trends en lijk jij een amateur? Dan kun je echt niet achterblijven. Je moet inzetten op het herontwerpen van je logo, want voordat je het weet kiest jouw potentiele klant voor je grootste concurrent en loop jij omzet mis!

logo opnieuw ontwerpen

3.      Logo is niet responsive

Tegenwoordig worden logo’s op diverse manieren gebruikt. Niet alleen op bedrukt promotiemateriaal of op je website, maar ook op social media kanalen. Aangezien deze kanalen met afwijkende formaten werken waarin je logo gepresenteerd word, kan het zo zijn dat je logo wazig word of uit verhouding raakt. Het is daarom van belang dat je nieuwe logo responsive is, zodat je logo zich automatisch schaalt naar het beschikbare formaat. Steeds meer bedrijven hebben de voorkeur voor vierkante logo’s, omdat deze altijd responsive zijn. Het scheelt ook ontwerpkosten wanneer je werkt met een responsive logo.

4.      Logo ontgroeit

Bedrijven veranderen door de jaren heen. Je kunt van missie, visie en doelstellingen veranderen, maar je kunt ook nieuwe producten en diensten toevoegen. Het zijn veranderingen die een goede reden zijn om nog eens kritische naar je logo te kijken. Het logo zou dit moeten ondersteunen, maar vaak is dit niet het geval en moet het logo van een update voorzien worden. Neem bijvoorbeeld Domino’s, waar het woord pizza is weggelaten, omdat Domino’s meer verkoopt dan alleen pizza’s.

 5.      Ingewikkeld logo

Bevat je logo veel complexe elementen dan bestaat de kans dat mensen je logo niet kunnen onthouden. Heb je zo’n logo, waarvan niemand weet waar de focus op ligt, dan moet je een logo redesign overwegen. Als je wilt dat je logo werkt, dan moet het idee erachter duidelijk zijn. Hou daarbij rekening met wat je naar buiten toe wilt communiceren. Dit moet niet ingewikkeld zijn, want een eenvoudig logo is de beste manier om naamsbekendheid te creëren.

Tekst gaat verder onder

Logo redesignen

6.      Bedrijfsnaam verandert

Het komt niet vaak voor, maar een nieuwe bedrijfsnaam is een reden om van logo te veranderen. Daar kunnen diverse redenen aan ten grondslag liggen, zoals een internationale uitbreiding, een fusie of herpositionering. Je ontkomt dan niet aan een nieuwe huisstijl met bijbehorend logo. Veel grote bedrijven gingen je al voor: in de hoogtijdagen van de BlackBerry heette het bedrijf achter de telefoon nog Research In Motion (RIM).

Overweeg je een redesign van je bestaande logo?

Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wij denken graag met je mee! Misschien is het ook eens goed om te kijken naar een vernieuwde huisstijl? Het is belangrijk om up to date te blijven. Neem contact met ons op voor meer informatie.

 

Dit blog is geschreven door Jeroen van der Zwet van JM Promotions

Eigen merk beginnen

Eigen merk beginnen

Je eigen merk beginnen is mooi en spannend, dus ontdek met dit stappenplan waar je op moet letten bij het starten van je eigen merk.

Adverteren merknaam concurrent

Adverteren merknaam concurrent

Adverteren op de merknaam van een concurrent mag, maar is wel aan strenge regels gebonden, dus check hier wat mag en of het verstandig is.

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat de verhouding bezoekers die een bepaalde actie uitvoeren wordt verbeterd door nu wel te converteren.

Eigen bedrijf starten

Je eigen bedrijf starten geeft je super veel vrijheid en met dit stappenplan wordt het beginnen van je eigen bedrijf ook echt een succes.

Buyer persona

Buyer persona is de term voor de karakterisering van een bepaald type klant en daarom ontzettend belangrijk binnen marketing.

Bloggers inzetten

Het inzetten van bloggers voor je merk is een marketingmethode om je doelgroep te bereiken op een hele persoonlijke manier en met hoge conversie ratio’s.

Webshop beginnen

Een webshop beginnen is niet moeilijk, maar winst maken wel, dus ontdek in 5 stappen waar je op moet letten als je een webshop gaat starten.

Video adverteren

Video adverteren is één van de snelst toenemende mogelijkheden van digitaal adverteren met jaarlijkse uitgaven van meer dan één miljard.

Merkidentiteit

Ontdek de beste tips voor creëren van merkidentiteit met een logo om een manier te vinden om concurrentievoordeel voor je bedrijf te behalen.

Geschikte domeinnaam

Een geschikte domeinnaam is essentieel als je een bedrijf gaat beginnen, omdat het jouw unieke adres op internet is en het je vindbaar maakt.

Intellectueel eigendom topics

Merkregistratie » Auteursrecht » Inbreuk » Kwekersrecht

» Modelregistratie » Merkenrecht