Waarom zou je je logo redesignen?
Een logo is een belangrijk onderdeel (van het merk) van een bedrijf en heeft een aanzienlijke invloed op de publieke perceptie van een bedrijf. Het logo is zelfs een van de belangrijkste merkinvesteringen die je als bedrijf kunt doen. Het is daarom belangrijk dat je een goed logo hebt, waarmee je direct een goede indruk achterlaat. Voldoet je huidige logo niet? Dan is dat een gemiste kans en moet je overwegen om je logo te veranderen. Maar waarom zou je een logo redesignen? We hebben diverse belangrijke redenen voor je op een rijtje gezet.
1. Logo is visueel verouderd
De meest gehoorde reden om een logo te veranderen is dat het huidige logo niet meer van deze tijd is, oftewel: de visuele identiteit is verouderd. Toen het logo werd ontworpen was het vast en zeker geweldig en liep je voor op je concurrentie, maar het ziet er nu verouderd uit en schrikt nog net geen mensen af. Er zijn diverse manieren om erachter te komen hoe het logo er wel uit moet komen te zien, zoals het in kaart brengen van actuele trends of je verdiepen in het logo van je concurrenten. Met deze inzichten kun je al een schets maken van je nieuwe logo.
2. Aanhaken bij concurrenten
Als je werkzaam bent in een branche met veel concurrentie, dan is het logisch om regelmatig naar (goede) concurrenten te kijken. Als zij nieuwe producten toevoegen, dan is dit wellicht ook interessant voor jou. Ditzelfde geldt voor het vernieuwen van een logo. Volgen zij de nieuwe trends en lijk jij een amateur? Dan kun je echt niet achterblijven. Je moet inzetten op het herontwerpen van je logo, want voordat je het weet kiest jouw potentiele klant voor je grootste concurrent en loop jij omzet mis!
3. Logo is niet responsive
Tegenwoordig worden logo’s op diverse manieren gebruikt. Niet alleen op bedrukt promotiemateriaal of op je website, maar ook op social media kanalen. Aangezien deze kanalen met afwijkende formaten werken waarin je logo gepresenteerd word, kan het zo zijn dat je logo wazig word of uit verhouding raakt. Het is daarom van belang dat je nieuwe logo responsive is, zodat je logo zich automatisch schaalt naar het beschikbare formaat. Steeds meer bedrijven hebben de voorkeur voor vierkante logo’s, omdat deze altijd responsive zijn. Het scheelt ook ontwerpkosten wanneer je werkt met een responsive logo.
4. Logo ontgroeit
Bedrijven veranderen door de jaren heen. Je kunt van missie, visie en doelstellingen veranderen, maar je kunt ook nieuwe producten en diensten toevoegen. Het zijn veranderingen die een goede reden zijn om nog eens kritische naar je logo te kijken. Het logo zou dit moeten ondersteunen, maar vaak is dit niet het geval en moet het logo van een update voorzien worden. Neem bijvoorbeeld Domino’s, waar het woord pizza is weggelaten, omdat Domino’s meer verkoopt dan alleen pizza’s.
5. Ingewikkeld logo
Bevat je logo veel complexe elementen dan bestaat de kans dat mensen je logo niet kunnen onthouden. Heb je zo’n logo, waarvan niemand weet waar de focus op ligt, dan moet je een logo redesign overwegen. Als je wilt dat je logo werkt, dan moet het idee erachter duidelijk zijn. Hou daarbij rekening met wat je naar buiten toe wilt communiceren. Dit moet niet ingewikkeld zijn, want een eenvoudig logo is de beste manier om naamsbekendheid te creëren.
Tekst gaat verder onder
6. Bedrijfsnaam verandert
Het komt niet vaak voor, maar een nieuwe bedrijfsnaam is een reden om van logo te veranderen. Daar kunnen diverse redenen aan ten grondslag liggen, zoals een internationale uitbreiding, een fusie of herpositionering. Je ontkomt dan niet aan een nieuwe huisstijl met bijbehorend logo. Veel grote bedrijven gingen je al voor: in de hoogtijdagen van de BlackBerry heette het bedrijf achter de telefoon nog Research In Motion (RIM).
Overweeg je een redesign van je bestaande logo?
Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wij denken graag met je mee! Misschien is het ook eens goed om te kijken naar een vernieuwde huisstijl? Het is belangrijk om up to date te blijven. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Dit blog is geschreven door Jeroen van der Zwet van JM Promotions
Eigen lijn wasstrips
Hoe Zet je een Eigen Lijn Wasstrips Op? De vraag naar milieuvriendelijke en duurzame producten groeit, en wasstrips – een innovatieve, afvalvrije oplossing voor het wassen van kleding – winnen snel aan populariteit. Deze markt biedt een uitstekende kans voor...
Eigen voedingssupplementen lijn
Hoe Zet je een Eigen Lijn Voedingssupplementen Op? De markt voor voedingssupplementen kopen groeit wereldwijd snel, gedreven door een toenemende focus op gezondheid en welzijn. Voor ondernemers biedt dit een uitstekende kans om een eigen lijn voedingssupplementen op...
Merkengemachtigde
Een merkengemachtigde zorgt ervoor dat jouw merk beter beschermd is en verkleint de kans op weigering en bezwaar tijdens de procedure enorm.
Verkopen via marketplaces
Succesvol verkopen via marketplaces doe je volgens een gestructureerd stappenplan met deze tips voor meer omzet, groei en winst.
Soorten merken
Er zijn 11 soorten merken, maar niet alle worden veel gebruikt en daarom is het goed om te ontdekken welk soort merk je moet indienen.
TM teken
Het TM teken mag je in Nederland gebruiken, maar het heeft geen enkele juridische waarde, dus het is de vraag welk nut het heeft.
Eigen horlogemerk starten
Je eigen horlogemerk starten doe je door het volgen van ons stappenplan, zodat je zeker weet dat je alles succesvol kunt opzetten.
Merkenregister
Registratie in het merkenregister kan met merken die aan bepaalde voorwaarden voldoen, zodat ze niet geweigerd worden op onderscheidend vermogen.
Eigen cosmeticamerk starten
Als je jouw eigen cosmeticamerk gaat starten, dan is de belangrijkste stap naar succes de keuze of je zelf ontwikkelt of dit uitbesteedt.
Verschil handelsnaam en merknaam
Het verschil tussen een handelsnaam en merknaam is het onderscheiden van de naam van je waren of diensten.