088-2333334

Waarom zou je je logo redesignen?

Een logo is een belangrijk onderdeel (van het merk) van een bedrijf en heeft een aanzienlijke invloed op de publieke perceptie van een bedrijf. Het logo is zelfs een van de belangrijkste merkinvesteringen die je als bedrijf kunt doen. Het is daarom belangrijk dat je een goed logo hebt, waarmee je direct een goede indruk achterlaat. Voldoet je huidige logo niet? Dan is dat een gemiste kans en moet je overwegen om je logo te veranderen. Maar waarom zou je een logo redesignen? We hebben diverse belangrijke redenen voor je op een rijtje gezet.

1.      Logo is visueel verouderd

De meest gehoorde reden om een logo te veranderen is dat het huidige logo niet meer van deze tijd is, oftewel: de visuele identiteit is verouderd. Toen het logo werd ontworpen was het vast en zeker geweldig en liep je voor op je concurrentie, maar het ziet er nu verouderd uit en schrikt nog net geen mensen af. Er zijn diverse manieren om erachter te komen hoe het logo er wel uit moet komen te zien, zoals het in kaart brengen van actuele trends of je verdiepen in het logo van je concurrenten. Met deze inzichten kun je al een schets maken van je nieuwe logo.

2.      Aanhaken bij concurrenten

Als je werkzaam bent in een branche met veel concurrentie, dan is het logisch om regelmatig naar (goede) concurrenten te kijken. Als zij nieuwe producten toevoegen, dan is dit wellicht ook interessant voor jou. Ditzelfde geldt voor het vernieuwen van een logo. Volgen zij de nieuwe trends en lijk jij een amateur? Dan kun je echt niet achterblijven. Je moet inzetten op het herontwerpen van je logo, want voordat je het weet kiest jouw potentiele klant voor je grootste concurrent en loop jij omzet mis!

logo opnieuw ontwerpen

3.      Logo is niet responsive

Tegenwoordig worden logo’s op diverse manieren gebruikt. Niet alleen op bedrukt promotiemateriaal of op je website, maar ook op social media kanalen. Aangezien deze kanalen met afwijkende formaten werken waarin je logo gepresenteerd word, kan het zo zijn dat je logo wazig word of uit verhouding raakt. Het is daarom van belang dat je nieuwe logo responsive is, zodat je logo zich automatisch schaalt naar het beschikbare formaat. Steeds meer bedrijven hebben de voorkeur voor vierkante logo’s, omdat deze altijd responsive zijn. Het scheelt ook ontwerpkosten wanneer je werkt met een responsive logo.

4.      Logo ontgroeit

Bedrijven veranderen door de jaren heen. Je kunt van missie, visie en doelstellingen veranderen, maar je kunt ook nieuwe producten en diensten toevoegen. Het zijn veranderingen die een goede reden zijn om nog eens kritische naar je logo te kijken. Het logo zou dit moeten ondersteunen, maar vaak is dit niet het geval en moet het logo van een update voorzien worden. Neem bijvoorbeeld Domino’s, waar het woord pizza is weggelaten, omdat Domino’s meer verkoopt dan alleen pizza’s.

 5.      Ingewikkeld logo

Bevat je logo veel complexe elementen dan bestaat de kans dat mensen je logo niet kunnen onthouden. Heb je zo’n logo, waarvan niemand weet waar de focus op ligt, dan moet je een logo redesign overwegen. Als je wilt dat je logo werkt, dan moet het idee erachter duidelijk zijn. Hou daarbij rekening met wat je naar buiten toe wilt communiceren. Dit moet niet ingewikkeld zijn, want een eenvoudig logo is de beste manier om naamsbekendheid te creëren.

Tekst gaat verder onder

Logo redesignen

6.      Bedrijfsnaam verandert

Het komt niet vaak voor, maar een nieuwe bedrijfsnaam is een reden om van logo te veranderen. Daar kunnen diverse redenen aan ten grondslag liggen, zoals een internationale uitbreiding, een fusie of herpositionering. Je ontkomt dan niet aan een nieuwe huisstijl met bijbehorend logo. Veel grote bedrijven gingen je al voor: in de hoogtijdagen van de BlackBerry heette het bedrijf achter de telefoon nog Research In Motion (RIM).

Overweeg je een redesign van je bestaande logo?

Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wij denken graag met je mee! Misschien is het ook eens goed om te kijken naar een vernieuwde huisstijl? Het is belangrijk om up to date te blijven. Neem contact met ons op voor meer informatie.

 

Dit blog is geschreven door Jeroen van der Zwet van JM Promotions

EAN code

EAN code

Ontdek waar je op moet letten als je een EAN code wil kopen voor jouw producten, zodat je ze overal ter wereld kan verkopen en traceren.Wat is een EAN code? EAN code staat voor Europese Artikelnummering of European Article Numbering. Dit is een streepjescode die...

Verkopen op Amazon

Verkopen op Amazon

Succesvol verkopen op Amazon vanuit Nederland doe je eenvoudig met ons stappenplan. Hoe werkt verkopen op Amazon? Verkopen op Amazon werkt in vier stappen, te weten: Marktonderzoek Vindbaarheid Sessies Optimaliseren Zo moet bepaald worden hoeveel vraag naar een...

Bedrijfsnaam bedenken

Bedrijfsnaam bedenken

5 tips voor het bedenken van een goede merknaam Hoe kun je een bedrijfsnaam bedenken? Een bedrijfsnaam bedenken kan je zelf doen of natuurlijk laten doen. Hierbij is het belangrijk dat je een naam gaat verzinnen die te onthouden en herkennen is, maar ook goed te...

Merknaam bedenken

Merknaam bedenken

Een merknaam bedenken is lastig, want hoe zorg je er nou voor dat iedereen meteen herkent wat je doet en je toch een originele en goede merknaam hebt om te kunnen beschermen? Hoe kun je een merknaam bedenken? Je hebt natuurlijk zelf al ervaren hoe lastig het is. Een...

Verkopen via Bol

Verkopen via Bol

Verkopen via Bol is super interessant, zij doen alle marketing en zorgen er dan ook voor dat ze organisch en gesponsord hoog in Google staan, zodat jij jouw producten kunt verkopen. Super makkelijk toch? Of niet?! Hoe werkt verkopen via BOL? Verkopen via BOL kan je...

Kledinglijn beginnen

Kledinglijn beginnen

Een kledinglijn beginnen is super mooi, maar vereist een goede voorbereiding en daarom is het verstandig ons stappenplan te volgen als je een kledinglijn gaat starten, zodat de kans op succes aanzienlijk wordt vergroot. Hoe kun je een eigen kledinglijn beginnen? Bij...

Intellectueel eigendom topics

Merkregistratie » Auteursrecht » Inbreuk » Kwekersrecht

» Modelregistratie » Merkenrecht