blog header

Kledinglijn beginnen

Hoe kun je een eigen kledinglijn beginnen?

Bij ons merkenbureau is de populairste categorie merken die voor kleding en kleding winkels of webshops. Veruit de meeste registraties zijn voor mensen die een nieuwe kledinglijn beginnen. Omdat we merken dat het voor veel van de partijen die een eigen kledinglijn starten lastig is om te bepalen waar ze moeten beginnen hebben we een stappenplan gemaakt zodat jouw kledingmerk een succes wordt.

Het stappenplan voor het beginnen van een kledinglijn bestaat uit vijf stappen, te weten:

  1. Beschikbaarheid naam onderzoeken
  2. Ondernemingsplan schrijven
  3. Financieel plan schrijven
  4. Kledinglijn ontwerpen
  5. Marketing

Waar moet je op letten als je zelf een nieuwe kledinglijn gaat starten?

Of het nu gaat om een kledinglijn voor jongens, meiden, dames, heren of juist een baby kledinglijn of fitness kledinglijn is. Er is een aantal essentiële onderwerpen die je niet mag missen. Zo moet je aan het ondernemingsplan denken en daarbij rekening houden met fiscale en financiele zaken, maar ook marketing zoals social media, SEO en SEA moet je absoluut niet vergeten. We geven je 4 tips waardoor het een groot succes wordt.

Hoe kun je de beschikbaarheid van de naam van het kledingmerk onderzoeken?

Oke, het ondernemingsplan, de ontwerpen en samples. Allemaal super belangrijk, maar zonder de juiste merknaam en een logo kan je eigenlijk niet starten. Als je van alles gaat ontwikkelen, terwijl later blijkt dat de naam niet beschikbaar is, kun je voor een groot deel opnieuw beginnen en dat moet je voorkomen.

Onmisbare tip 1.

Met een gratis beschikbaarheidsonderzoek kom je er zo achter of jouw naam te beschermen is. En door deze te registreren zorg je ervoor dat anderen er niet mee vandoor gaan terwijl jij aan het ontwikkelen bent en misschien wel honderden mensen spreekt die de naam van jouw kledinglijn horen.

Hoe moet je een ondernemingsplan schrijven voor jouw kledinglijn?

Net als elke andere ondernemer is het belangrijk dat je begint met een ondernemingsplan en een financieel plan. Zo kan je de sterktes en zwaktes bepalen, maar ook de kosten en markt in kaart brengen.

Het is een eerlijk stuk waarin je niet per se jezelf of jouw bedrijf moet verkopen, maar waardoor je inzicht krijgt in de haalbaarheid van het idee. Daarom moet je goed uitwerken wat het idee is en waarom je dit in de markt wilt zetten. Bedenk goed in welke behoefte het merk kan voorzien en op welke punten het origineel is en afwijkt of juist niet afwijkt van bestaande kledinglijnen.

In een ondernemingsplan moeten de volgende zaken worden opgenomen:

  1. Met wie begin je het bedrijf?
  2. Welke rechtsvorm kies je?
  3. Welke vergunningen zijn nodig?
  4. Welke verzekeringen zijn nodig?
  5. Hoe groot is jouw afzetmarkt?
  6. Hoe kom je aan klanten?
  7. Wat zijn je concurrenten?

Onmisbare tip 2.

De rechtsvorm is natuurlijk belangrijk, want het kan fiscale en financiële voordelen hebben als je kiest voor een eenmanszaak of juist gaat voor een BV, maar daar zal toch echt niet snel de haalbaarheid van afhangen. Daarom is het in onze ogen veel belangrijker om te onderzoeken hoe groot de markt is en hoe je deze markt gaat bereiken.

De bron voor verkoop aan vrienden en bekenden is namelijk zo opgedroogd en daar kan je geen bedrijf op bouwen. Daarom moet je tijd investeren in SEO en andere manieren voor het bereiken van zoveel mogelijk publiek. Bijvoorbeeld via Facebook-marketing of andere social media kanalen.

Juist ook door SEO en Facebook kun je goed in kaart brengen wie je concurrenten zijn en hoe je deze gaat verslaan. En denk niet dat je niet meer bovenaan Google kunt komen hoor, dat is prima te doen.

Hoe moet je een financieel plan schrijven als je een kledingmerk gaat beginnen?

Eigenlijk is het financiële plan onderdeel van het ondernemingsplan, maar omdat het zo ontzettend belangrijk is, noemen we het graag apart. In dit plan bepaal je hoeveel geld nodig is om te kunnen starten en om jezelf de eerste maanden of eigenlijk zeker het eerste jaar te kunnen onderhouden. Naast jouw kledinglijn opzetten, moet je namelijk ook gewoon de huur of hypotheek van je huis kunnen betalen en eten en drinken kunnen kopen. Een financieel plan moet de volgende zaken bevatten:
  1. Hoeveel geld is nodig om te kunnen starten?
  2. Welke omzet is haalbaar?
  3. Wat zijn de kosten voor inkoop en andere zaken?
  4. Hoeveel winst kun je de komende drie jaar maken?
  5. Hoe ga je het bedrijf financieren?

Hoe moet je jouw kledinglijn ontwerpen?

Er zijn eigenlijk drie soorten kledinglijnen. De een is ontworpen en gemaakt door de ontwerper of eigenaar van het bedrijf, de ander ontwerpt de kleding, bedenkt een goede naam en origineel logo, maar laat de kleding maken door een fabrikant en de laatste variant kiest voor white label. Als je zelf de kleding hebt ontworpen, maar nou niet bepaald goed bent in het uitwerken ervan, dan kan een kledingfabrikant ook aan te raden zijn. Bijvoorbeeld in Portugal. De stappen waar je dan mee te maken krijgt zijn:
  • Bespreken van het te produceren model
  • Kiezen van stoffen en garen
  • Fournituren bepalen
  • Sample maken
  • Sample optimaliseren
  • Productie starten
  • Controle en distributie
Tot slot is white label een serieuze optie. Veel kledingmerken kiezen ervoor om hun kleding niet zelf te ontwerpen, maar wel te bepalen welke kwaliteit het moet zijn en welke designs verkocht gaan worden. Daar wordt vervolgens een naam of logo op gedrukt en een mooie verpakking met de naam of het logo op gedrukt om te worden verstuurd naar de klant.

Onmisbare tip 3.

Het is essentieel om een goede kledingfabrikant te zoeken. Onze ervaring is dat de meeste partijen tegenwoordig kiezen voor een kledingfabrikant in Portugal. Daar zitten partijen die goed Engels spreken en vaak zelfs ook Nederlands kunnen. Dat zorgt voor een goede samenwerking en voorkomt de kans op teleurstelling. Bijvoorbeeld op gebied van kwaliteit en gebruikte materialen.

Hoe werkt marketing als je een eigen kledinglijn gaat beginnen?

Ver voordat je jouw kleding daadwerkelijk gaat produceren moet je al met marketing bezig zijn. Creëer rumour around the brand, maak mensen nieuwsgierig naar jouw kleding en ontwerpen en zorg dat je al een schare fans hebt voordat de eerste kleding gemaakt is. Zo kun je mensen triggeren met blogs of door middel van foto’s op Instagram een tipje van de sluier oplichten. Laat bijvoorbeeld zien waar je werkt, wanneer je aan het tekenen bent of biedt een plek waar mensen kunnen kiezen tussen ontwerpen. Dat geeft veel publiciteit en alvast waarde aan je website, want het is nooit aan te raden om de website pas te lanceren op de dag dat de kleding geproduceerd is. Als je dan nog aan marketing gaat doen, dan zal het te lang duren voordat je de eerste verkopen doet. Zorg er dus in het jaar van voorbereiding voor dat de website op orde is en deze gevonden gaat worden, dat je social media aantrekkelijk is ingericht en dat je alvast winkels en webshops hebt aangesproken waar jouw kleding verkocht kan gaan worden. Of dit nu onder consignatie is of niet en of je met je eigen naaimachine aan de slag gaat of een kledingfabrikant in Nederland, China, Italië of Portugal vindt.

Onmisbare tip 4.

Je hebt alle stappen doorlopen, maar welke is nou echt belangrijk? Goede vraag, want het is belangrijk dat je aan alle stappen evenveel aandacht besteedt, maar als je het echt wilt weten… Marketing. Marketing en de juiste kwaliteit voor jouw doelgroep zijn veruit het belangrijkste.

Waarom kwaliteit niet op de bovenste plek staat? Simpel, als jouw doelgroep niet veel wil betalen en genoegen neemt met mindere kwaliteit kan dat ook een prima keuze zijn. Niet iedereen betaalt 80 euro voor een t-shirt, maar als je niet vindbaar bent op internet en offline, koopt niemand jouw kleding. Niet als het 80 euro kost, niet als het 8 euro kost.

Eigen merk beginnen

Eigen merk beginnen

Je eigen merk beginnen is mooi en spannend, dus ontdek met dit stappenplan waar je op moet letten bij het starten van je eigen merk.

Adverteren merknaam concurrent

Adverteren merknaam concurrent

Adverteren op de merknaam van een concurrent mag, maar is wel aan strenge regels gebonden, dus check hier wat mag en of het verstandig is.

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat de verhouding bezoekers die een bepaalde actie uitvoeren wordt verbeterd door nu wel te converteren.

Eigen bedrijf starten

Je eigen bedrijf starten geeft je super veel vrijheid en met dit stappenplan wordt het beginnen van je eigen bedrijf ook echt een succes.

Buyer persona

Buyer persona is de term voor de karakterisering van een bepaald type klant en daarom ontzettend belangrijk binnen marketing.

Bloggers inzetten

Het inzetten van bloggers voor je merk is een marketingmethode om je doelgroep te bereiken op een hele persoonlijke manier en met hoge conversie ratio’s.

Webshop beginnen

Een webshop beginnen is niet moeilijk, maar winst maken wel, dus ontdek in 5 stappen waar je op moet letten als je een webshop gaat starten.

Video adverteren

Video adverteren is één van de snelst toenemende mogelijkheden van digitaal adverteren met jaarlijkse uitgaven van meer dan één miljard.

Merkidentiteit

Ontdek de beste tips voor creëren van merkidentiteit met een logo om een manier te vinden om concurrentievoordeel voor je bedrijf te behalen.

Geschikte domeinnaam

Een geschikte domeinnaam is essentieel als je een bedrijf gaat beginnen, omdat het jouw unieke adres op internet is en het je vindbaar maakt.

Intellectueel eigendom topics

Merkregistratie » Auteursrecht » Inbreuk » Kwekersrecht

» Modelregistratie » Merkenrecht