Heb je net een goede bedrijfsnaam verzonnen om publiek te trekken, blijkt dat dat niet het enige is waarmee je klanten krijgt. We kunnen er niet meer omheen: naast offline en online marketing is er tegenwoordig een andere interessante vorm van marketing die je in kunt zetten om klanten te krijgen: samenwerkingen met bloggers en influencers.

Het beginnen met bloggers over je merk laten schrijven of met influencers die je producten aanprijzen in een vlog of een post op Instagram is aantrekkelijker dan je misschien dacht. Met behulp van die populaire mensen heb je namelijk de mogelijkheid om een specifieke niche te bereiken. Wat influencermarketing of bloggermarketing precies is lees je in dit artikel, evenals de reden waarom je bloggers zou moeten inzetten voor de groei van je merk of product.

Verbinden met doelgroep op persoonlijke manier

Het is niet heel vreemd dat bekende YouTubers en bloggers binnen bepaalde niches steeds vaker worden ingezet om een product of merk te promoten bij hun publiek. Deze manier van promotie lijkt heel erg op de ouderwetse mond-tot-mond reclame waarbij je een aanrader van een familielid of vriendin eerder gelooft dan wanneer er reclame op televisie of op de radio voorbij komt. Met dat feit in het achterhoofd is influencermarketing of het inzetten van bloggers interessant te noemen. Je kunt hiermee een doelgroep bereiken op een hele persoonlijke manier – iets wat ontzettend waardevol is voor je omzet en bereik. Zelfs het kabinet zette dit jaar influencers in om jongeren te bereiken bij een coronacampagne.

Influencers en bloggers zijn meestal jonge mensen met een trouw publiek. Dat publiek bestaat uit fans en uit mensen die geïnspireerd raken door de influencers, hoe zij leven, wat ze dragen en waar ze naartoe gaan.  Een blogger of influencer wordt in dat geval vaak gezien als een soort idool, waarbij de kijkers of lezers te beïnvloeden zijn met wat zij doen en wat zij kopen. Je kunt je dus misschien wel voorstellen dat wanneer zo’n influencer jouw merk of product promoot er een grotere vraag komt naar dat product. Een (groot) deel van de kijkers en lezers zou dat product ook wel willen en gaat er actief naar op zoek.

Je kunt zo’n samenwerking op verschillende manieren samenstellen: laat een blogger of influencer op zijn of haar eigen kanaal schrijven en praten over je merk of ga een samenwerking aan met zo iemand waarbij hij of zij via jouw kanaal gaat bloggen of vloggen. In het eerste geval is de kans groter dat het publiek ook iets koopt bij jouw merk en in het tweede geval krijg je meer traffic en hopelijk uiteindelijk ook meer verkoop op je eigen website of kanaal.

Kies liever voor micro-influencers dan voor macro-influencers

Het is logisch om te denken dat je direct voor een blogger of influencer wilt gaan met een groot bereik. Je wilt immers je merk onder de mensen brengen en hoe kan dit beter dan bij iemand met honderdduizenden volgers? Houd hierbij wel rekening met het volgende: des te groter een blogger of vlogger is, des te groter de kans is dat er minder mensen daadwerkelijk de stap nemen om iets aan te schaffen.  Dat werkt namelijk zo: bij micro-influencers is het publiek misschien kleiner, maar wel trouwer. Een blogger met een minder groot publiek maar die wel trouw is aan zijn of haar niche heeft meer échte fans en lezers.

Zo’n blogger gaat immers liever alleen samenwerkingen aan met bedrijven en merken die binnen die niche passen. Dan mag je er dus wel van uitgaan dat zo iemand daadwerkelijk achter een merk staat als hij of zij het deelt. Bij grotere influencers en bloggers zie je het vaker voorkomen dat ze producten gaan promoten die niet eens heel goed passen binnen hun niche en bij hun publiek. Zij vinden vaak vooral wat ze ervoor terugkrijgen interessant: geld. Reken er maar op dat een bekende influencer of een grote blogger een fiks bedrag vraagt voor een beetje promotie.

In dat geval moet je voor jezelf en je bedrijf de keuze maken: ga je liever voor een blogger of influencer die misschien iets minder met je merk heeft maar wel een groter bereik heeft? Of ga je liever voor een iets kleinere blog of platform met minder bereik, maar wel met een grotere kans in verhouding dat het publiek daadwerkelijk iets koopt? Hierbij is trouwens wel een verschil te zien in het publiek van de écht grote influencers (met miljoenen volgers) en de middenmoot (tienduizenden tot honderdduizenden volgers). Influencers met miljoenen bereik hebben vaak ook een groot trouw publiek, maar dergelijke influencers zijn vaak wel minder goed te porren of te bereiken voor willekeurige samenwerkingen.

 

bloggers inzetten
Verkopen via Bol

Verkopen via Bol

Verkopen via Bol is super interessant, zij doen alle marketing en zorgen er dan ook voor dat ze organisch en gesponsord hoog in Google staan, zodat jij jouw producten kunt verkopen. Super makkelijk toch? Of niet?! Hoe werkt verkopen via BOL? Verkopen via BOL kan je...

Kledinglijn beginnen

Kledinglijn beginnen

Een kledinglijn beginnen is super mooi, maar vereist een goede voorbereiding en daarom is het verstandig ons stappenplan te volgen als je een kledinglijn gaat starten, zodat de kans op succes aanzienlijk wordt vergroot. Hoe kun je een eigen kledinglijn beginnen? Bij...

Intellectueel eigendom topics

Merkregistratie » Auteursrecht » Inbreuk » Kwekersrecht

» Modelregistratie » Merkenrecht