Hoe kun je een goede bedrijfsnaam bedenken?
Een bedrijfsnaam bedenken kan je zelf doen of natuurlijk laten doen. Hierbij is het belangrijk dat je een naam gaat verzinnen die te onthouden en herkennen is, maar ook goed te beschermen kan zijn, zodat je het alleenrecht erop krijgt.
Een goede merknaam moet dus aan drie eisen voldoen, hij moet:
- Makkelijk te onthouden zijn
- Goed te herkennen zijn
- Te beschermen zijn
Waar moet een originele bedrijfsnaam aan voldoen?
Marketeers willen het liefste een beschrijvende naam voor je bedrijf. Maar dat moet je zelf niet willen, want die kan je niet opeisen. Een beschrijvende naam voor bedrijven zegt precies wat ze doen. Yogaworld of Sportplaza bijvoorbeeld. Super leuk bedacht, maar niet handig. waarom dat zo is, leggen we uit.
Het is niet bijvoorbeeld handig om je handel in telefoons de Phoneshop te noemen. Dit zijn woorden die beschikbaar moeten blijven voor iedereen en daarom mogen bedrijven de naam wel gebruiken, maar niet claimen zodat anderen hem niet meer op hun winkel mogen plakken. Elke concurrent van je kan die naam dan kiezen en dat is tegenwoordig met online vindbaarheid in zoekmachines als Google wel echt heel onhandig. Je klanten weten dan namelijk niet of ze bij jou terechtkomen of bij een concurrent die kwalitatief veel minder is dan jij. Dat kan je slechte reviews opleveren en dus geld kosten.
Daarom willen juristen altijd een onderscheidende bedrijfsnaam verzinnen. En daar wringt het natuurlijk met reclamebureaus. Toch merken we aan registraties en samenwerkingen dat de onderscheidende bedrijfsnaam het aan het winnen is van de beschrijvende.
De handelsnaam kent weliswaar niet de eis dat een naam onderscheidend moet zijn, maar toch zijn beschrijvende handelsnamen zwakke merken. Dit is ook erkend in de rechtspraak waarbij bedrijven met beschrijvende handelsnamen tegen elkaar wilden optreden. Dat dit lastig is, ontdekten die partijen te laat.
Het verzinnen van een naam gaat dan ook in stappen om ervoor te zorgen dat het aan alle eisen voldoet, daarnaast moet ook een beschikbare domeinnaam worden gevonden en komt de naam het liefst niet voor in het handelsregister en merkenregister.
Moet je naast een nieuwe naam ook een logo bedenken?
Of het nu gaat om sport, horeca, beauty, bouw of een autobedrijf. Iedereen moet op een bepaald moment een nieuwe bedrijfsnaam bedenken. Veel mensen kiezen dan voor een beschrijvend merk en dat is niet altijd verstandig. Het lijkt namelijk ideaal als mensen meteen herkennen wat je doet, maar als jouw bedrijfsnaam bijvoorbeeld Coaching Amsterdam is, dan ben je niet onderscheidend en kan je het merk niet beschermen.
Dat het merk niet onderscheidend is, betekent dat mensen jouw naam niet als merk herkennen en kunnen onderscheiden van concurrenten. Denk daarnaast maar eens aan de naam “De beste hypotheekadviseur”. Stel dat je dan radioreclame maakt en mensen horen dat in de auto. Zij gaan vervolgens op kantoor of thuis zoeken op Google en vinden dan 191.000 resultaten. Niemand die dan nog kan herkennen welke nou van jouw bedrijf was.
Niet zo handig dus. Maar wil je dat toch per se, dan moet je naast de bedrijfsnaam ook een logo bedenken. Een logo moet dan onderscheidend vermogen toevoegen dat het beschrijvende deel van het merk opheft. Klinkt ingewikkeld, maar als je een gestileerd vogeltje toevoegt aan je logo, dan ben je er al en kun je ook een hele algemene naam beschermen.
Nadeel is dan wel dat je niemand kan tegenhouden die ook Coaching Amsterdam op de gevel schroeft.
Wanneer heb je een pakkende bedrijfsnaam?
Een pakkende bedrijfsnaam zegt het liefst niks over het product of de dienst, maar is wel een bestaand woord. HPX2 is bijvoorbeeld geen handige naam voor hars. Dat is gewoon heel lastig te onthouden. Spaghetti voor een kledingmerk, Apple voor computers en telefoons of Diesel voor kleding daarentegen zijn heel pakkend. Ze zijn super goed te onthouden, want het zijn bestaande woorden en omdat ze niks zeggen over de producten of diensten zijn ze perfect te beschermen. Dit betekent dat je er het alleenrecht op kunt krijgen, zodat niemand anders deze of een vergelijkbare naam mag gebruiken om daarmee voor verwarring te zorgen.
Wat zijn de kosten van een bedrijfsnaam laten bedenken?
Het bedenken van een bedrijfsnaam brengt kosten met zich mee als je hier hulp bij nodig hebt. Het laten bedenken van een naam is lastiger dan je denkt. Ergens moet het namelijk de identiteit van het bedrijf met zich meebrengen, maar je wil het ook kunnen vastleggen om er een monopoly op te krijgen. De kosten zijn afhankelijk van de eisen van de klant en hoeveel aanpassingen of sessies nodig zijn om tot de naam te komen. Over het algemeen wordt hierbij gewerkt met een uurtarief, maar afspraken over vaste prijzen zijn ook mogelijk.
Onder de afbeelding gaat de tekst verder.
5 tips voor het verzinnen van een nieuwe bedrijfsnaam
1. Check de beschikbaarheid
Goed dit is wel echt een open deur natuurlijk, maar het zal je verbazen hoeveel partijen een naam kiezen die hetzelfde is als die van een concurrent of daar te veel op lijkt. Dit gaat vroeg of laat gedonder geven. Daarom is het zonde als je heel veel tijd hebt gestoken in marketing en het opbouwen van je bedrijf om vervolgens een sommatiebrief te ontvangen dat je moet stoppen met het gebruik ervan.
2. Voorkom verwarring
Logisch gevolg van tip 1 is het voorkomen van verwarring. Daarom is het belangrijk dat jouw handelsnaam en logo niet lijken op die van een concurrent. Dat is verwarrend voor de consument en ook verboden op grond van de Handelsnaamwet en het merkenrecht.
3. Maak de naam herkenbaar
Een herkenbare naam bestaat het liefst uit een bestaand woord. Apple, Diesel, Bijenkorf of Amazon zijn hier natuurlijk hele goede voorbeelden van. Oke, NETFLIX is misschien geen bestaand woord en dat is nu natuurlijk wel een bekend merk, maar in de regel kost het dan veel meer marketingbudget om je klanten te leren wie je bent en wat je doet. Als ze je naam eenmaal hebben onthouden, vergeten ze hem wel minder snel.
Wat dacht je van Haagen Dazs? Dat zijn eigenlijk gewoon twee bedachte namen, zodat Amerikanen dachten dat het Europees was en dus wel van hoge kwaliteit moest zijn.
4. Ga voor eenvoudig
Een naam moet niet te moeilijk zijn om te kunnen onthouden. Hij moet pakkend en origineel zjin, maar ook goed te onthouden. Daarom geven we graag de voorbeelden van bestaande woorden die worden gebruikt als bedrijfsnaam. Ooit is geprobeerd om de Nachtwacht als merk te registreren. Dit was natuurlijk een test of dat uberhaupt mogelijk zou zijn, maar hij werd uiteindelijk geweigerd, omdat het te ingewikkeld is om als merk te kunnen herkennen.
5. Zorg dat hij goed te beschermen is
Een naam met te weinig onderscheidend vermogen is niet te beschermen. Je kunt er dus niet het alleenrecht op krijgen en daarmee concurrenten dwingen om te stoppen met het gebruik van de naam. Dit kan vooral bij online vindbaarheid voor grote problemen zorgen. Daarom zijn namen als Fitclub Amsterdam of Makelaarskantoor Eindhoven geen goede namen.
Voorbeelden van een leuke bedrijfsnaam
Een van de leukste voorbeelden voor een bedrijfsnaam is toch wel Hans & Frietje. Daarnaast zijn er vele bekende merken die herkenbaar zijn, omdat ze een bestaand woord lijken en de naam van de eigenaar erin verwerkt hebben.
Andrélon staat bijvoorbeeld voor de oprichters André en Lonneke. Johma voor Johan en Martin en Haribo staat voor Hans Riegel uit Bonn.
Vooruit, tot slot nog een mooie. AVIKO: Aardappel Verwerkings Industrie Keppel en Omstreken.
Wat is een merk?
Een merk is een combinatie van de visuele weergave, maar ook marketing, persoonlijkheid en de boodschap die je naar je doelgroep uitdraagt.
Merkwaarde
Jouw merkwaarde wordt gevormd door alle afzonderlijke componenten, oftewel de kwalitatieve en de kwantitatieve kenmerken van een merk samen, net als registratie ervan.
Copyright
Copyright is Engelse voor wat wij in Nederland auteursrecht noemen en geeft de maker het recht om zijn werk te publiceren en te verspreiden.
Eigen merk beginnen
Je eigen merk beginnen is mooi en spannend, dus ontdek met dit stappenplan waar je op moet letten bij het starten van je eigen merk.
Adverteren merknaam concurrent
Adverteren op de merknaam van een concurrent mag, maar is wel aan strenge regels gebonden, dus check hier wat mag en of het verstandig is.
Conversie optimalisatie
Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat de verhouding bezoekers die een bepaalde actie uitvoeren wordt verbeterd door nu wel te converteren.
Eigen bedrijf starten
Je eigen bedrijf starten geeft je super veel vrijheid en met dit stappenplan wordt het beginnen van je eigen bedrijf ook echt een succes.
Buyer persona
Buyer persona is de term voor de karakterisering van een bepaald type klant en daarom ontzettend belangrijk binnen marketing.
Bloggers inzetten
Het inzetten van bloggers voor je merk is een marketingmethode om je doelgroep te bereiken op een hele persoonlijke manier en met hoge conversie ratio’s.
Webshop beginnen
Een webshop beginnen is niet moeilijk, maar winst maken wel, dus ontdek in 5 stappen waar je op moet letten als je een webshop gaat starten.